logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

 

PRO MUSICA

 

 

Călin Chendea

 

 

Blackmore's Night şi toate zilele noastre de ieri

 

Candice Night, fiind studentă la telecomunicaţii în New York, realiza şi o emisiune de rock la un radio local. Mare fană a trupei Rainbow, a reuşit în 1989 să obţină un autograf de la chitaristul trupei, Richie Blackmore – locul 50 în topul celor mai buni 100 de chitarişti ai tuturor timpurilor publicat de revista „Rolling Stone”. Candice avea atunci doar 18 ani, Richie cu 26 mai mult. Cei doi au discutat despre muzică, călătorii, istorie, filosofie. S-au împrietenit, iar după doi ani, au devenit nedespărţiţi. Pe lângă frumoasa lor poveste de dragoste, au început şi o fructuoasă colaborare muzicală. Astfel, în 1995 Candice a compus versurile pentru patru piese şi a făcut backing vocals la alte două de pe albumul Stranger in Us All al celor de la Rainbow.

În 1997, sub titulatura Blackmore's Night, Richie a demarat un nou proiect. De data aceasta, de muzică medievală şi renascentistă. Surprinzător pentru celebrul chitarist de hard şi heavy, binecunoscut publicului şi pentru riff-ul din piesa Smoke on the Water, din vremea când activa în Deep Purple, pe care revista „ Total Guitar ” îl plasează pe locul patru în „Top 20 Greatest Guitar Riffs Ever”. După cum se ştie, Smoke on the Water a fost compusă în urma unui tragic eveniment petrecut în decembrie 1971. Cei cinci Deep Purple de atunci se găseau în Elveţia la Montreux pentru înregistrări. De la etajul superior al hotelului în care se aflau, au urmărit cu groază flăcările incendiului de la Montreux Casino, izbucnit chiar în timpul concertului lui Frank Zappa. Fumul a fost purtat de vânt pe deasupra lacului Geneva...

Primele nouă albume de studio ale duo-lui Blackmore's Night au fost foarte bine primite de către public, în special în ţările din Europa, inclusiv în Rusia, dar şi în Japonia. Cel mai apreciat a fost Secret Voyage, care a intrat în 2008 direct pe prima poziţie a topului „Billboard New Age Chart”, unde a staţionat timp de patru săptămâni.

Imensul talent muzical al lui Blackmore s-a simţit şi în acest grup, prin compoziţiile lui, prin modul în care a rearanjat piese folk, neo-medievale cu influenţe celtice sau renascentiste. Night şi-a pus şi ea în valoare aptitudinile literare compunând versurile majorităţii cântecelor.

Ambii au demonstrat şi calităţi interpretative cu totul extraordinare, Richie Blackmore asigurând chitara electrică şi acustică, mandola[1], nyckelharpa[2]. Iar Candice, pe lângă vocea remarcabilă cântă şi la o serie de instrumente medievale cornamuse şi rauschpfeife[3], shawms[4].

De-a lungul anilor, Blackmore's Night au susţinut concerte în decoruri date de vestigii istorice, cum ar fi diverse castele din Europa. Atmosfera magică a show-rilor era completată şi de spectatori, veniţi în mare parte îmbrăcaţi în costume de epocă.

După o relaţie de mai bine de 15 ani, cei doi s-au căsătorit în octombrie 2008. În mai 2010 s-a născut fiica lor, Autumn, care i-a inspirat pentru titlul albumului Autumn Sky, apărut în septembrie 2010. În 2012, Candice a dat naştere şi celui de-al doilea copil, un băiat, Rory.

 

logoAll Our Yesterdays este al zecelea album de studio Blackmore's Night, apărut în septembrie 2015. La realizarea acestuia au mai colaborat: Bard David of Larchmont – instrumente cu clape, Earl Grey of Chimay – chitară bas şi ritmică; Lady Lynn – voce armonie, flaut, shawm; Troubadour of Aberdeen – tobe.

Discul conţine 12 piese, care pot fi grupate pe trei categorii.

Avem de-a face în primul rând cu compoziţii vocal-instrumentale.

Prima piesă dă şi titlul albumului şi ne îndrumă să fim cât mai eliberaţi de griji, cât mai bucuroşi cu putinţă, pentru că timpul, în trecerea lui, duce cu el toate clipele frumoase, tinereţea, viaţa noastră.

„Running through the forest just like travelling through time
Looking back I see it all so clear
Dancing wild through the trees is where I'm meant to be
Following a wild heart, longing to be free
Hey hey, hey hey, we'd dance the night away
I wish that would could stay in all our yesterdays.”

„Fugind prin pădure, ca şi cum aş călători în timp
Privind înapoi văd totul atât de clar
Dansând sălbatic printre copaci aşa cum mi-am dorit
Urmându-mi inima sălbatică, tânjind spre libertate
Hei hei, hei hei, noi am dansat toată noaptea
Mi-aş dori să pot rămâne în toate zilele noastre de ieri.”

Mandola şi tobele însoţesc vocea solistei în The Other Side, un folk-dance, ale cărui versuri ne îndeamnă, totuşi, la meditaţie.

„I still wear the symbol of our memory
Weaved in gold, in a painted braid
Round my finger, never ending circle
Like your memory, from the other side.”

„Eu încă mai port simbolul memoriei noastre
Ţesut în aur, pe o panglică pictată
Îmi rotesc degetul, într-un cerc fără sfârşit
Cum e şi memoria ta, de pe cealaltă parte.”

Despre tema supranaturală din Will O' the Wisp, Candice a mărturisit, într-o declaraţie pentru revista „Bilboard”, că a compus textul piesei după ce a urmărit împreună cu cei doi copii ai lor (de trei şi, respectiv, cinci ani) filmul de animaţie Brave. Au inspirat-o acele entităţi luminoase, asemeni unor mici făclii, menite să te conducă prin noapte, să-ţi arate calea dacă te-ai rătăcit prin pădure.

„Then the lights, they faded out
But the magic still remains
Though overgrown is the path
I still see the flame.”

„Apoi luminile s-au stins,
Dar magia a rămas.
Deşi calea este deasupra pământului
Eu încă mai văd flacăra.”

Earth Wind and Sky este o odă dedicată naturii. Deşi Night interpretează piesa într-un registru mai scăzut, textul impresionează.

„When it becomes wintertime
There's a thought in my mind
Could there be a more magical sight?
Crystals float through the sky
And the world is pure and white
All is quiet and glowing in a silvery light.”

„Când vine iarna
Un gând îmi vine în minte
Ar putea exista un peisaj mai magic?
Cristalele plutesc pe cer
Iar lumea este pură şi albă
Totul este liniştit şi strălucitor în lumina argintie.”

 

logoComing home, o piesă veselă, caldă. Pe acest album, scoate poate cel mai bine în evidenţă calităţile vocale ale lui Candice Night. Influenţa medievală e pregnantă şi vine din nou de la chitara acustică, de la tamburine (acele tobe mici portabile care se lovesc cu palmele), de la violă şi nyckelharpa. E vorba de bucuria întoarcerii soldaţilor de la război.

„A soldier's shadow marches till dawn
Through dust and ashes, they're coming home
When the darkness becomes the dawn
When all the shadows have finally gone
Morning star will lead you on
Where you belong, you're going home
I'm coming home
We're going home.”

„Umbra unui soldat mărşăluieşte până în zori
Prin praf şi cenuşă, se întorc ei acasă.
Când întunericul devine zori de zi
Când în cele din urmă toate umbrele dispar
Steaua dimineţii te va conduce
Spre ţinuturile tale, tu mergi acasă
Eu merg acasă
Noi mergem acasă.”

 

În al doilea rând, avem trei piese instrumentale.

Allan Yn n Fan, o prelucrare după un dans popular irlandez. Ritmul alert al tobelor, al violei, al flautului şi instrumentelor de suflat este completat de un remarcabil solo de chitară electrică al maestrului Richie.

Darker Shade of Black – o parafrazare a Whiter Shade Of Pale (Procol Harum) este al doilea instrumental care induce o atmosferă solemnă, cu influenţe clasice date de orgă şi de instrumentele cu coarde. Corul vocilor din backing vocals împreună cu viola, clavecinul, şi, mai spre final, cu chitara electrică, amplifică efectul straniu. „Iarna trecută (2014/2015), când am avut o vreme foarte rece în SUA, pe Coasta de Est, inclusiv în zona New York. (...) zăpada abundentă şi frigul au forţat oamenii să rămână blocaţi la domiciliu pentru mai multe zile. Atunci am compus această piesă, inspirat de peisajul îngheţat şi zăpada din exterior.” – declara Richie Blackmore într-un interviu acordat site-ul francez TvRockLive.com cu ocazia concertului de la Paris din iulie 2015.

logoQueen's Lament, doar Blackmore la chitară clasică. Melancolică, subtilă, tristă. O piesă care parcă se termină prea repede. Durează doar 2.09 min.

Ce-a de-a treia secţiune e reprezentată de cover -uri – piese reluate, interpretate într-o versiune nouă. Asemeni trubadurilor din trecut, cei doi interpretează într-o manieră proprie melodiile care le plac în mod deosebit. Cum au declarat în mai multe rânduri, fac asta în primul rând în cercurile de prieteni intimi, dar şi pe albume sau în concerte.

Where Are We Going from Here, un mai vechi cântec Blackmore's Night apărut pe albumul Ghost of a Rose din 2003, acum într-o nouă variantă. Richie propune un ritm mai alert, cu ceva mai mult rock, ştirbind, mai degrabă, din frumeţea baladei iniţiale.

Long Long Time, preluat de la Linda Rondstadt. O piesă tocmai potrivită pentru tonalităţile vocii lui Candice.

Moonlight Shadow, hitul lui Mike Oldfield, beneficiază acum, la mijlocul său, de un nou solo de chitară. Blackmore a renunţat complet la partea de chitară electrică de la sfârşitul melodiei, reuşind astfel să-şi aducă o notă personală, să nu facă doar o simplă imitaţie.

I Got You Babe, după Sony and Cher, cea mai controversată alegere de pe acest disc. Legendarul Richie Blackmore declara pentru revista „Bilboard” că în 2016 urmează să reunească grupul Rainbow pentru patru concerte în Europa, după care se va întoarce la Blackmore's Night. Asta şi pentru că aici se simte pur şi simplu liber să cânte chiar şi o piesă Cher, în ciuda faptului că mulţi fani rockeri sunt de părere că o astfel de piesă n-ar avea ce căuta în repertoriul său. Totuşi, ne place să credem că acest cover a fost produs la dorinţa exclusivă a frumoasei sale soţii.

Chiar dacă albumul All Our Yesterdays este destul de scurt ca durată, întinzându-se pe parcursul a circa 49 de minute, acordurile Blackmore's Night ne duc fie spre optimism exploziv, romantism, visare, fie spre nostalgie, tristeţe, melancolie. Ar putea fi suportul muzical perfect pentru un week-end romantic într-o staţiune montană, în decorul argintiu al primilor fulgi de nea, pentru a însoţi clipe de dragoste savurate la maximum. Ca şi cum ar fi ultimele.

 

NOTE

[1] Mandola (cuv. it.) – instrument cordofon asemănător lăutei, de dimensiune mai mică, din sec. 14-18 (cf. Dex online)

[2] Nyckelharpa ( literal „harpă cu cheie”, plural nyckelharpor ), câteodată numită şi vioară cu cheie, este un instrument muzical tradiţional suedez. Este un instrument cu coarde, asemănător viori i. Nyckelharpa, împreună cu cheia sa de tonalităţi, apare pe reversul bancnotei de 50 de coroane suedeze (cf. ro.wikipedia.org).

[3] Instrumente muzicale de suflat duble datând din perioada Renaşterii (cf. wikipedia.org)

[4] Instrument muzical de suflat precursor al oboiului, realizat în Europa începând cu secolul al XII-lea. Apogeul de popularitate l-a atins în timpul perioadelor medievală şi renascentistă.