logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

 

POEZIE

 

 

Grigore Chiper

 

   

 

Formalităţi

 

 

Pui o lingură şi o furculiţă

dintr-un set de douăsprezece persoane

Aşteptăm pe cineva?

Nu

E doar respiraţia din oglindă

Şi cele douăsprezece scaune

Lucrurile rămân singure

ca podul cuiva tras de la mal

în visul altcuiva

E noapte şi întuneric şi negru

Casa ta e între casele aglomerate

aşa cum le-ai vedea de la mare altitudine

Te uiţi în van

să cauţi lumina sau măcar umbrele

Totul e de un formalism desăvârşit

 

 

În faţa monitorului

 

 

Nu te pot apuca de mână

ştrengăreşte

la balul de absolvire

pentru că vieţile sunt paralele

pentru că fericirea nu există

sau pentru alte o mie de motive

Îmi amintesc doar de zilele strălucitoare

ca o realitate bufantă

Şi de vorbele stranii

atunci când se refereau la mine

 

Iarna eşti mai ascunsă

vara mai superficială

la fel de departe în desenul romantic de pe monitor

A dispărut până şi materia hârtiei

Ai rămas faţă în faţă cu clipa cea repede

 

 

 

Zonă

 

 

Trebuia să fiu fericit

poate chiar vesel în mentalul colectiv

Lumea era plecată spre o lume imaginară

dar pe facebook aveam încă mulţi prieteni

Unii îşi puseseră şi pozele

alţii şi-au pus chiar multe poze

pentru că evenimentele s-au mutat pe reţele

 

Eu stau aşezat într-un fotoliu şi caut sinonime

pentru cuvinte rare cum e Sekai-ichi

 

Pe tine nu te-am găsit printre cei neplecaţi

nici nu puteai să te arăţi

de după fulgii preschimbaţi în dune de nisip

de după valurile înfuriate ale oceanului

transformate într-un peisaj marţian

 

Zona lui Tarkovski sau poate a lui Soljeniţân

 

 

 

După orizonturi

 

 

Adică te gândeşti la anul `59

după care cineva va merge la şcoală

dacă va mai fi şcoală

va merge la facultate

dacă va mai fi şi facultate

Va alege poate iar filologia

din care va extrage un vers

pentru continuitate

Şi cult

Pe atunci colonia de pe lună se va fi consolidat

Apoi se va îndrăgosti de vreo fată

şi dragostea i se va părea mai autentică

Totul se va repeta

cu excepţia unor mici amănunte

Nu va fi nevoie să-ţi reactualizezi fotografia

 

 

 

Praful interstelar

 

 

Când lucrurile au început să se precipite

i-am zis iubitei mele

(Ea era cu mine ad-hoc)

lasă tinereţe totul să curgă la vale cu mâlul cu pietrele

vântul să se schimbe din alt sector

roata să se rostogolească din mormântul aztec

 

Tu erai simbolul

unei cadenţe care îmi lipseşte şi îmi va lipsi

 

Ca şi cum aş fi pe o imensă piaţă

împodobită cu lumini cu fanioane cu ghirlande indiene

În preajma unui nou record al singurătăţii

bat tobele

ridicând praful interstelar

 

 

 

Bilet până la Amarna

 

 

Când am urcat în tren

locul meu era liber

cum mă aşteptam

încât m-am putut aşeza

lângă geamul din metrou

Tu erai acolo

supravieţuitoare amneziei generale

Erai tânără

ca zeiţa care nu îmbătrâneşte

Te puteam urmări

printre pasagerii fără feţe

Am şters cu mâna geamul

şi am citit denumirea staţiei

fără banchete de aşteptare

 

 

 

Cele 150 de cârje ale lui Tutankhamon

 

 

Aş vrea să întorc haina pe faţă

să vin din partea pe care o aştepţi

să spun exact cuvintele

pe care le doreşti

Mă simt ca într-un reportaj

transmis de la faţa locului

locul care arde cu flacără

sau care se cufundă într-o baltă

sau care piere în pământuri

E ca şi cum ai trece primul linia de finiş

de pe malul unei prăpăstii

şi doar o metaforă te poate salva

metaforic vorbind

 

 

 

Ştii

 

 

Asculţi o melodie

ştiind că nu îi vei putea transmite mesajul

Citeşti o carte

ştiind că nu vei citi niciuna

mai bună decât cărţile citite

Mergi la un recital

ştiind că nu vei auzi nicicând poemul

Iubeşti

ştiind că nu vei întâlni fiinţa iubită

E seară

ştiind că nici nu a fost ziuă