logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

 

LECTURI PARALELE

 

Romulus Bucur
poet, eseist, traducător, redactor-şef adjunct al revistei „Arca”, Arad

 

 

 

Born to be Wild*

 

logoCristina Podoreanu este deja la a patra carte*, după ce, încă de la început, l-a convins pe Alexandru Muşina de potenţialul ei ca autoare de literatură de consum de bună calitate.

Doar că acum lucrurile se complică: descrierea unui mediu/ stil de viaţă, posibila consemnare în paginile unui jurnal a unei poveşti de dragoste de vacanţă, devine aventură existenţială asumată, marcată indelebil de semnul dramei personale, o ameninţare virtuală pentru noi toţi, dar care alege să-i lovească doar pe unii. De aici şi titlul textului de faţă: pe de o parte simbolul arhetipal al lupului (nu am de gînd să intru în detalii), pe de alta, libertatea absolută a motocicliştilor, excelent surprinsă în melodia trupei Steppenwolf de la care am împrumutat titlul, şi în filmul-cult al anilor '60, Easy Rider.

Materialul obişnuit al unor astfel de cărţi se transformă de obicei în comedie romantică – adică, pe lîngă momentele nostime, pe lîngă povestea uşoară, obişnuită, a unor oameni obişnuiţi, avem un happy end, cu presupunerea comună şi au trăit fericiţi pînă la adînci bătrîneţe. Numai că aici avem un sfîrşit (cît se poate de) nefericit, care se transformă în început. Început al unei poveşti care rememorează, pe cît se poate, totul, care încearcă să salveze cît se mai poate salva din trecut.

Avem o poveste care curge firesc, deşi probabil că acesta este cel mai greu lucru în împrejurările de faţă, construită pe un nou pact, actualizat, al autenticităţii:

„Cum naiba poate dragostea să sperie în halul ăsta un bărbat în toată firea? Şi totuşi, nu e timp de morală sau de filosofii. E timp de ţinut în braţe, de şters lacrimile şi de asigurat că totul va fi bine” (p. 31).

Şi, de asemenea, locuri comune, cu care se joacă, niciodată nefiind limpede cînd le ia în serios şi cînd le ia peste picior:

„Nu vreau să îngroş rândul tipelor care se roagă de bărbaţii lor să vină acasă în timp ce ei vor doar o bericioaică şi gata” (p. 32).

Sau:

„Sunt gata să sar sprintenă – aiurea-n tramvai sprintenă, a se citi: sunt gata să mă cocoţ cu vădită greutate – pe motor” (p. 53).

Spre deosebire de, să zicem, femeile independente ale perioadei interbelice, Blondie (un transparent alter ego al autoarei) are o putere efectivă: între altele, independenţa (inclusiv financiară) şi stăpînirea tehnologiei, care augmentează această putere, bunăoară prin plăcerea/ beţia/ dependenţa vitezei (şi a puterii motorului): „Motorul scoate un zgomot foarte înfundat, ca un mârâit de fiară. De bestie” (p. 42). O putere şi o independenţă în permanentă confruntare, echilibrare prin avansuri şi retrageri, cu puterea celuilalt. Yin şi yang.

Vedem un amestec hibrid şi volatil de medii, de identităţi, de registre stilistice. Unde auzim un sunet strident e în locurile în care se filozofează. Dar se pune întrebarea: cine? Autoarea sau personajul-narator? Altfel, umorul, relativizarea, tonul colocvial par să rezolve şi aceste aparente contradicţii:

„Eu voi merge la operă, la Carmen, şi, uite-aşa, după ce se termină Carmen, eu mă aflu în ţinuta de doamnă elegantă lângă motociclistul rebel, care tocmai a oprit în faţa blocului meu bestia de culoare albastră” (p. 47).

O carte fără mofturi, fără fiţe (altele decît ale naratoarei, care este şi personaj, şi, în această ipostază, se pune un pic în scenă), alimentată fără jenă, fără vreun fel de complexe de cultura populară (în variantă locală): „Două mâini în taină s-au întâlnit” (p. 19), Ducu Bertzi, Cargo, Vama Veche, adunările grupurilor de motociclişti, combinate cu un citat din Octavian Paler etc. O explorare a unui mediu destul de puţin frecventat în literatura noastră şi, probabil, în ambiţiile autoarei, o variantă actualizată de Love Story.

Avem în faţă, la urma urmei, ceva ce ar fi putut fi o lectură de vacanţă, de clipe de răgaz, dar care îşi propune (şi realizează) mai mult decît un divertisment de o clipă.

 

 

*Cristina Podoreanu, Lup nebun, Bucureşti, For You, 2017.