logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

PRO MUSICA

 

Călin Chendea
redactor al revistei „Arca”, Arad

 

Sărutul timpului

 

Within Temptation este un grup olandez de metal simfonic şi gothic metal. Conform allmusic.com, formaţia a fost fondată în 1996 de chitaristul şi compozitorul Robert Westerholt şi iubita acestuia, vocalista şi compozitoarea Sharon den Adel. Alături de cei doi au mai evoluat mulţi alţi muzicieni, trupa suferind de-a lungul timpului numeroase modificări de componenţă.

În 1997 şi-au lansat albumul lor de debut, Enter. Ghotic metalul cu pasaje melodice pe care l-au propus a atras atenţia specialiştilor şi a adus trupei invitaţia de a concerta la Eindhoven, în cadrul Dynamo Open Air, un festival foarte apreciat în Olanda. Succesul repurtat le-a dat posibilitatea de a evolua live într-un turneu mai lung în Germania, Austria, Belgia şi Cehia.

Anul 2000 a adus band-ului cel de-al doilea album de studio, intitulat Mother Earth. Discul a avut un important succes comercial, iar piesa Ice Queen a ajuns până pe locul al doilea al topului olandez şi a adus formaţiei consacrarea deplină.

Patru ani mai târziu, în 2004, Within Temptation a editat albumul The Silent Force, premiat cu discul de platină în Olanda, un proiect grandios, care a cuprins o orchestră simfonică şi un cor de 80 de voci.

Următorul album, The Heart of Everything, a fost realizat în 2007 şi conţine şi piesa Frozen, al cărei videoclip a fost filmat în România şi are ca subiect abuzul asupra copiilor. Toate încasările obţinute au fost donate unei asociaţii internaţionale de caritate pentru copii.

Unforgiven este al cincilea album de studio, care a apărut în 2011. E vorba despre un album conceptual cu un mare succes comercial, LP-ul reuşind să pătrundă în top 10, în şapte ţări din Europa.

În 2014 a apărut albumul Hydra, care conţine şi single-ul Paradise (What About Us?). Piesa este interpretată de Sharon den Abel în duet cu Tarja Turunen, soprana profesionistă care a strălucit ca solistă vocală a grupului finlandez de ghotic metal, Nightwish.

logoCel de-al şaptelea album de studio al band-ului olandez a fost lansat la 1 februarie 2019 şi se intitulează Resist. După cum afirma Sharon den Adel, într-un interviu pentru revista electronică crypticrock.com, titlul albumului este inspirat de realitatea cotidiană, de lumea în care trăim, care e tot mai mult cu susul în jos. Sharon a crescut utilizând un calculator Commodore 64. Nu exista atunci internet şi reţele de socializare, pe care azi lumea le foloseşte din plin, mulţi le şi adoră. Dar avem de-a face şi cu o serie de consecinţe negative, internetul poate divulga anumite părţi din intimitatea noastră, ne poate duce într-o direcţie total greşită, prezentându-ne ştiri şi imagini conform anumitor algoritmi şi nu conform realităţii. Sharon ne dezvăluie apoi că avem de-a face cu un album cu mult foc politic, iar Raise Your Banner este pentru ea o piesă importantă. Asta pentru că îi este dor de oamenii care se întâlnesc şi protestează împreună în stradă, cum se întâmpla în anii ’80. Prea mult ne revoltăm azi doar pe reţelele de socializare. Versurile sunt, totuşi, exagerate, fiind o chemare la o adevărată revoluţie, dură, sângeroasă.

„Blood for freedom/ So raise your banner, fight your war/ Break the silence, no remorse”
„Sânge pentru libertate/ Deci, ridicaţi steagul, duceţi-vă războiul/ Sfărâmaţi tăcerea, fără remuşcări”

Compoziţia a fost editată pe single la 16 noiembrie 2018 şi îl are ca invitat pe Anders Fridén, solistul vocal al trupei suedeze de heavy metal, In Flames. Cântecul este mai degrabă puternic decât atrăgător. Totuşi, momentele muzicale cu vocea de soprană a lui Sharon den Adel ne aduc bine aminte de Nightwish.

O altă piesă dură este şi The Reckoning, care deschide albumul şi a fost prima lansată pe single la 14 septembrie 2018. După un scurt intro al sintetizatorului, avem un riff de chitară heavy metal, unul dintre cele mai grele de pe album, care mai repede pare o secvenţă muzicală interpretată de System of a Down sau Korn. Se remarcă apoi o abundenţă de sunete electronice care evidenţiază duetul vocilor: glasul cald şi adânc al lui Jacoby Shaddix, solistul vocal de la Papa Roach, într-un contrast plăcut cu vocea clară şi melodioasă a lui Sharon. Textul prevesteşte ziua socotelii, care va veni după toate suferinţele şi mizeriile unui război.

„I see your face, find peace of mind/ Between the madness and the sadness and the fire burning/ The end of war, the great divine/ We’ll see the day of reckoning”
„Îţi văd faţa, mă liniştesc/ Între nebunie şi tristeţe şi arderea focului/ Sfârşitul războiului, marele divin/ Vom vedea ziua socotelii”

Despre ororile războiului este şi piesa imediat următoare, Endless War.

„Looking through the glass, cannot recognise the ghost that you are seeing/ Every step you take on the burning sand slowly sinking deeper/ All the memories remain, all the pain from your broken home /And the walls ’round your heart grew so strong, you can’t let go”
„Privind prin oglindă, nu puteţi recunoaşte fantoma pe care o vedeţi/ Fiecare pas pe care îl faceţi pe nisipul arzător vă scufundă lin şi tot mai adânc/ Toate amintirile rezistă, toată durerea din casa voastră sfărâmată/ Şi zidurile din jurul inimii voastre au devenit atât de puternice, încât nu puteţi pleca”

Este cântecul care probabil defineşte cel mai bine noul sound Within Temptation, pe care încearcă să îl aducă acest disc. Sunetele electronice ale instrumentelor cu clape se îmbină cu pasajele vocale de soprană, magistral interpretate de Sharon, dar şi cu un cor impunător. Finalul, deosebit de sensibil, este dat doar de acordurile pianului.

Supernova este compoziţia pe care Sharon a scris-o, după ce şi-a pierdut tatăl, în anul 2018. Profund afectată, ea a mărturisit pentru revista „Billboard” că Supernova este despre o luptă pe care mereu o duci cu tine însuţi şi încerci să împaci ambele părţi. Îţi doreşti un semn din viaţa de apoi, ceva ca un big bang care să-ţi spună că cel plecat e bine, că acolo totul e minunat.

„I’m waiting for your last goodbye/ The kiss of time/ Like thunder screaming out for a flash of lightning/ Stars are falling down for God’s applause/ I’m waiting for the light of your supernova/ Your last goodbye”
„Aştept ultimul tău rămas bun/ Sărutul timpului/ Ca un trăsnet care ţipă după lumina unui fulger/ Stelele cad în aplauzele lui Dumnezeu/ Aştept lumina supernovei tale/ Ultimul tău rămas bun”

Şi-n această compoziţie remarcăm calităţile vocale încântătoare a lui Sharon den Adel, dublate pe alocuri de cor, iar instrumentaţia este o mixtură de electronic dance cu rock simfonic.

logo Sharon den Adel
(Sursa foto: www. facebook. com/ Official Sharonden Adel/ photos
Mercy Mirror este o altă piesă cu referinţă la emoţiile puternice care ne pot afecta pe termen lung. După cum declara Sharon den Adel pentru revista „Overdrive”, a inspirat-o o situaţie care apare, din nefericire, în multe relaţii amoroase. După perioada de început, în care totul este ca-n paradis, ies la iveală, încet, încet, şi anumite nepotriviri care te pot afecta, te pot întrista. Iar dacă partenerul este atât de diferit încât nu observă nimic şi nu încearcă sub nicio formă să schimbe ceva, nu înseamnă că ar fi vrut să te rănească. Şi aşa pot trece mulţi ani în care stărui în suferinţă neavând curajul de a aborda problema într-un mod diferit.

„My heart like a planet the sun forgot/ Where now? Orbiting the light that I had lost/ More than words, the silence teaches/ How to see and to feel what is real/ When sunlight reaches my soul// So look in my mercy mirror/ I need you more than I have known/ So look in my mercy mirror/ ‘Cause I’m not ready to let you go”
„Inima mea ca o planetă uitată de soare/ Încotro acum? Rotindu-mă în jurul luminii pe care am pierdut-o/ Mai mult decât cuvintele, tăcerea mă învaţă/ Cum să văd şi să simt ce este real/ Când lumina soarelui îmi atinge sufletul// Aşa că uită-te în a mea oglindă a milei/ Am nevoie de tine mai mult decât am ştiut/ Aşa că uită-te în a mea oglindă a milei/ Pentru că nu sunt gata să te las să pleci”

O temă numai bună pentru o baladă în care alături de versurile inspirate şi sensibile, instrumentaţia lină a chitarelor şi tobelor se integrează în armonia creată de vocea lui Sharon den Adel.

O altă baladă este Firelight, pe care iniţial den Adel a scris-o pentru primul ei album solo, My Indigo, apărut în aprilie 2018. Cântecul s-a dovedit însă a fi prea întunecat şi solista a preferat să-l interpreteze cu trupa. Apoi, după ce a fost invitată la un show de televiziune în care l-a întâlnit pe solistul vocal şi chitaristul Jasper Steverlinck, membru al grupului belgian de rock alternativ Arid, Sharon a decis să interpreteze piesa în duet cu acesta. Ideea s-a dovedit inspirată, vocea lui Jasper integrându-se perfect în goticul întunecat şi misterios al celor de la Within Temptation şi potrivindu-se de minune cu timbrul vocal atât de plăcut al lui Sharon. Versurile evocă dragostea care apare atât de rar încât ni se par ciudate momentele în care realizăm că ne-a învăluit întru totul.

„When all the days go by a firelight/ We’ll never fade out in the night/ And we are estranged, we’re drawn to the flame/ We are like fire to the rain/Isn’t it strange that love is in the way?”
„Când toate zilele se scurg lângă o lumină incandescentă/ Nu ne vom estompa niciodată în noapte/ Şi suntem înstrăinaţi, suntem atraşi de flacără/ Suntem ca focul şi ploaia/ Nu e ciudat că dragostea ne stă în cale?”

Trophy Hunter este probabil cea mai reuşită compoziţie de pe Resist. Piesa încheie albumul şi defineşte perfect edificiul sonor Within Temptation. Scrisă în stilul albumelor precedente, beneficiază de un sound generat de riff-uri de chitare electrice, de o linie de bas, de o orchestră simfonică cu un cor magnific, peste toate strălucind vocea de soprană a lui Sharon den Adel. Iar textul, întunecat, fireşte, subliniază că un vânător de trofee aduce, implacabil, într-o bună zi, amărăciunea despărţirii.

„You’re trophy hunting, kill for nothing/ Tired of watching turning tables/ I can’t let go, I’ll set them free from you/ I won’t give in// In the end, we go our own way/ When time comes, no one can stay/ Why is nothing ever easy, and the truth is never straight?/ Slowly learning how to be me/ All alone, but I can see/ That I never will give in, no, always free”
„Eşti vânător de trofee, ucizi din plăcere/ Am obosit să văd cum te suceşti mereu/ Nu pot pleca, îi voi elibera de tine/ Nu o să renunţ// În cele din urmă, mergem pe drumul nostru/ Când vine timpul, nimeni nu poate rămâne/ De ce nu e nimic uşor şi adevărul nu e niciodată limpede?/ Învăţând încet cum să fiu eu însămi/ Cu totul singură, dar ştiu/ Că nu voi ceda niciodată, nu, întotdeauna voi fi liberă”

Prin albumul Resist, care conţine zece compoziţii pe durata a 47’30’’, grupul Within Temptation a adus o schimbare în exprimarea sa artistică, utilizând sunetele electronice ale instrumentelor cu clape, mai mult ca în producţiile anterioare, şi inspirându-se atât din problemele sociale şi politice, cu care ne confruntăm pe plan global, cât şi din cele emoţionale, care ne afectează în mod personal.