POEZIE
Gellu Dorian
Disperările
1. (Stai prironit pe crucea din tine)
Stai pironit pe crucea din tine, nimeni nu te
întreabă de ce sîngerezi,
nimeni nu te înţeapă în coaste, în afara
durerilor tale din care tot vrei să fugi
şi mai tare de afunzi.
Cînd observi nepăsarea, vezi de fapt
faţa celor părăsiţi, lăsaţi la voia întîmplării,
întîmplare din care nu vor să iasă
pentru că nu şi-au propus să ajungă undeva,
ci să rămână aici, unde îşi zidesc penitenţe
care nu-i lasă liberi, dar îi fac fericiţi,
aşa cum sunt cei care cred că deţin totul,
iar totul este ceea ce ei ştiu. Atît de puţin,
adică o imensitate de fapte pe care nu şi le asumă
ca înfrîngere, ci ca pe o victorie într-o bătălie a lor
cu nimeni.
Şi aşa se topesc
pe furiş şi dispar cum urcă fumul de acolo
de unde ei au tot coborît.
Tu părăseşti crucea şi mori pentru totdeauna
într-o viaţă imaginară.
2.
Pe faţa de masă, faţa ta obosită. Afară sunt ceilalţi
ale căror feţe sunt bătute de vînt, udate de ploi.
Celelalte scaune sunt libere. Aşa cum liber
este tot aerul de afară pe care
feţele lor fericite îl ating. Ei bănuiesc
doar că aştepţi pe cineva. Şi le dai doar parţial
dreptate, pentru că tu, cu siguranţă, aştepţi pe cineva,
dar numai tu ştii pe cine, ei habar n-au.
Nu le vei spune niciodată. Poate va trece şi pe la ei,
şi singur va trece,
dar nu vor şti că a trecut şi cînd. Masa lor
are faţa veselă peste care stau coatele
sprijinind un fel de cer care se termină în gura
cu care tună şi fulgeră.
Tu bănuieşti doar că în cerul lor se plimbă
acelaşi gînd ca în cerul tău. Dar lor
nu le stă în gînd gîndul tău. Pari obosit
pentru că vii de departe şi mergi şi mai departe.
În fapt în acelaşi loc din tine. Poate că şi
lor le este dat un astfel de loc, dar nu ştiu,
nu vor să se uite în ei, ci doar în afară
de unde iau doar ceea ce li se oferă
fără a da nimic în schimb. Ce să dea, de fapt?
Cercuri de viaţă mereu rostogolindu-se
prin spaţiul acesta mic din imensul spaţiu
despre care nu vor să afle nimic. Pentru că
ei ştiu totul, dar absolut totul şi în mintea lor
nu mai încape nimic,
în inima lor nu mai încape altă inimă,
iar sufletul li se ascunde cu fiecare pas
pînă cînd îi părăseşte fără să afle că au
avut aşa ceva.
Dar ce importanţă mai are,
cînd eşti sigur că la masa ta ei nu vor sta
niciodată, pentru că faţa ta obosită
aşezată pe faţa de masă obosită
nu îi îmbie cu nimic. Fug de tristeţe şi
habar n-au de disperare, ca fetele mari
cînd simt că cineva străin le intră în sînge
şi habar n-au cum să-l numească,
bănuiesc doar şi fac cruce, suspină adînc
ca şi cum şi-ar pironi sufletul ca pe o piele
peste coastele printre care ar putea fugi
dintr-o clipă într-alta. Cînd vor fi sigure
că aşa va fi, se adună în ele
şi-i dau nume acelui necunoscut care le-a
umblat prin sînge cu fericirea călătorului
care ştie că mîine va fi şi mai fericit în altă parte.
La altă masă, în altă parte unde se naşte
o altă parte, pînă în clipa cînd prin ochi
se vede în tine firişorul de disperare la care
n-ai fi vrut să ajungi niciodată. Dar aşa ceva
este imposibil şi te împaci cu locul în
care ai decis să rămîi,
cu faţa obosită pe faţa de masă de pe care au
curs firimiturile atîtor vieţi
de pe urma cărora n-ai aflat nimic, ai bănuit doar
şi priveşti în deşert fericirea
care face din libertatea de afară
aerul pe care ai vrea şi tu să-l respiri.
Dar mîine va fi doar mîine.
3.
Azi colorăm gîndurile negre în roz. Pe deal
se vede umbra unei femei coborînd,
cu cît se apropie, femeia îşi trage umbra pe trup,
şesul devine un pat întins
în care nu încăpem de fericire. Fără umbră pe ea,
femeia pare un ţambal pe strunele căruia
îmi las degetele slobode ca nişte căţei
la ţîţele căţelei moartă la naştere. Cerul
e roz iar gîndurile negre fug odată cu umbrele lor
peste dealul de după care se aud voci înfundate.
Sunt vocile unor copii nenăscuţi,
trupurile lor subţiri ca firele de iarbă
sunt bătute de vînd. Par pletele lui Dumnezeu supărat.
După ce străbatem patul pas cu pas,
dereticăm cu fire de iarbă şi flori aşternutul. Nu
se mai aud zgomote, trag husa peste ţambal
şi femeia se retrage în umbra ei,
urcă dealul,
gîndurile redevin negre, iar cerul sîngerează
prin ochiul prin care intrăm să privim
cum e dincolo. Şi dincolo e la fel, numai
că nu mai putem vedea dealul, umbra,
femeia, şesul, iarba, florile, ci doar ideile
de copii nenăscuţi ale căror bărbi
sunt pieptănate de degetele lui Dumnezeu.
Colorăm atunci totul în albastru şi spunem
acesta e cerul în care vom iubi de aici înainte
tot ce nu am iubit pînă acum. Intru în
umbra femeii şi mă nasc fericit
a doua oară. Numai aşa nu voi mai muri
în patul din care a fugit femeia a cărei umbră stă
la uscat pe sîrma gardului dintre rai şi iad
alături de miliarde de alte umbre
ale căror trupuri au rămas sub aşternuturile
pe care nu le mai deretică nimeni, doar
ploile, vînturile, zăpezile, soarele sunt
vizitatori vremelnici prin lanurile
care privite de sus par a fi cerul
din care am plecat de curînd. Acolo
totul e cenuşiu şi foarte mulţi dumnezei
care nu se mai înţeleg între ei. Bănuim
doar că printre ei stă pitit şi Dumnezeu
cel adevărat care stă de vorbă cu noi
şi ne spune de ce trebuie să colorăm
gîndurile negre în roz. Gînduri negre
sunt cu duiumul, iar vopsea de asemenea.
4.
E cineva în aşternutul meu şi nu respiră,
stă lipit de trupul meu şi încearcă să
copieze gesturile mele, pentru că eu în somn
fac gesturi mari cu mîinile, iar ochii îmi
călătoresc peste tot pe unde nu am putut
ajunge peste zi. Nu mă lasă deloc să dorm,
pielea lui este umedă şi rece,
cînd îl atîng nu ating nimic, doar un gol
afurisit de adînc în care alunec ca într-o
apnee din care sar ca din morţi, iar morţii
sunt la locurile lor, doar eu nu-mi mai găsesc locul
în aşternutul în care mă strecor noapte de noapte
ca într-o placentă din care mă nasc
în fiecare dimineaţă şi nu am cui spune mamă.
Stau treaz şi lîngă mine nu mai e nimeni,
deşi trupul acela îl simt lîngă mine
fierbinte ca talpa unui fier de călcat
peste faţa de masă peste care în zori
ne vom aşeza coatele şi ne vom povesti visele,
eu pe ale lui, el pe ale mele,
dar nu se va auzi nici o vorbă, doar gînduri
şuroind prin faţa ochilor care privesc în gol
trupul gol ca aerul pe care-l respir
şi trăiesc. Fericit că nu am fost singur
încă o noapte, plec peste zi să-l caut
prin oraşul din care toţi cunoscuţii au plecat
să mă caute pe unde bănuiesc ei că aş fi.
Şi aşa trece ziua, vine noaptea şi
mă uit la aşternutul plin de riduri ca la faţa
unei femei care şi-a făcut din fiecare cicatrice
glorie asupra timpului. Mă aşez întins pe faţa ei
şi simt cum îmi fură respiraţia, somnul,
visele, lăsîndu-mă gol şi treaz
ca o fereastră prin care intră pe furiş
razele unor stele care de mult s-au îngropat
într-o gaură de vierme şi încă scintilează
ca ochii pisicii noaptea în podul plin cu şoareci.
Cînd se strecoară din aşternutul meu,
simt prin cameră paşii tuturor femeilor
care ar fi dorit să se furişeze în patul
în care acum simt doar pielea lor umedă
şi golul imens, sufocant
în care cad. Dar din aşternutul meu
mă strecor doar eu, ca o dîră de sînge
care vorbeşte nimănui şi
nimeni îi răspunde. Ştiu cine respiră acum
în locul meu, ştie şi el că toată viaţa
eu am făcut acest lucru în locul lui.
5.
De mai multe ori pe zi mă descopăr în altă parte
decît acolo unde ar fi trebuit să fiu. Acolo e
altcineva care poate că ar fi trebuit să fie
cu mine. În locul lui nu pot fi eu, deşi acolo
ar fi trebuit să fiu. Trece şi acel moment, trece
şi ziua, fără să fiu afectat cîtuşi de puţin
de absenţa mea din mine. Atunci se ridică din privirea mea
cel căruia trebuia să-i fi răspuns în vreun fel,
mă priveşte, nu-l văd, îl simt şi cred că din clipa următoare
va adormi în locul meu, în timp ce eu
mă voi lupta cu somnul pînă în zori cînd
mă voi trezi în locul lui şi voi alerga toată
ziua prin aerul pe care doar el îl va respira.
Alteori, ziua trece fără să mă găsească în vreun loc anume,
tocmai atunci eu împart firul în patru şi-l
împletesc în şuviţe pe capul unei femei
care mă visează şi eu sunt năuc într-o realitate
din care nu pot ieşi decît mort. Şi de aici încolo
începe totul. Nu spaima de a nu fi fost acolo
unde trebuie şi a ajunge acolo unde nu ar fi
trebuit să fiu mă face viu, ci absenţa
care umple gura celorlalţi cu vorbe
din care sunt recompus ca o statuie dezgropată
după multe milenii. Încep să vorbesc
şi cei ce mă ascultă nu înţeleg ce spun, ceea ce
mă face şi mai viu şi mai aproape de disperare.
Dar nimic din părţile zilelor prin care am trecut
nu seamănă cu părţile zilelor prin care nu am fost.
Şi aşa visul femeii din care ies viu
este mult mai adevărat decît
realitatea din care ies mort. Locul în care nu am fost
şi nu voi mai fi în locurile prin care am fost
rămîne singura secundă dintr-o zi
prin care voi despleti şuviţele din părul despicat
în patru cînd nu era cîtuşi de puţin necesar să fac acest lucru.
Acum sunt în plină zi şi în golul ei, nu.
6.
Alte fapte stau sub numele meu, cele pe care
mi le pun în cîrcă alte fapte care-mi fac
portretul ţesut în acrilice pe o pînză de in
care a ţinut cîteva zile de vară cerul albastru
la jumătate de metru de pămînt. Eram acolo,
nicio îndoială pe faţa mea pictată astfel
de gurile vorbăreţe tolănite pe fotoliile de nuiele
ale teraselor care se află pe locul unor
străzi peste care am trecut cîndva cocoşat de speranţă
ca vulturul deasupra prăzii. Dar nimeni nu
mă vedea cum mă tăvăleam prin cer
în timp ce el devenea încetul cu încetul
pînza bine întinsă pe şasiul răstignit pe şevaletul
unui pictor care arunca vopsele din culoarea
cărora îmi apărea chipul speriat, ochii imenşi
sub sprîncenele negre şi dese, nasul mirosind
florile albastre de in aruncate din cer pe pîmînt,
gura un lacăt închis peste bărbie, urechile
încă neconturate stăteau în pensulele năclăite
de lenea cu care eram tras din mine cu un forceps
pe care nu-l aveam la îndemînă.
În timp ce faptele mele pe care le-am tot adunat
de-a lungul vieţii zăceau uitate şi puteau
alcătui chipul pe care doar eu izbuteam să-l
scot dintre umbrele aruncate într-un abator
din care măcelarii fuseseră izgoniţi prin alte ţări
de unde nici numele nu le-a mai venit înapoi.
Aceste două chipuri stau în mine ca într-un
şifonier costumele de mire şi cel de înmormîntare.
Le mai scot la aer din cînd în cînd,
dar lumea încă n-a terminat de vorbit despre
ceea ce crede ea că eu am făcut şi
habar n-am. Şi ăsta va fi chipul meu
pe care, privindu-l din mica mea realitate,
nu mi-l voi recunoaşte, convins fiind pînă la urmă
că eu cel adevărat sunt eu cel fals.
7.
Hi, hi, hi – rîdeţi voi dar coteţul e gol. Ştiu,
nu e rîsul vostru, alticineva a pătruns în voi
şi bănuiţi doar că e fericirea care vă gîdilă pielea
în care v-aţi aşezat comod şi nici în ruptul
capului n-aţi vrea să mai fiţi în pielea altora
care rîvnesc la un ceas de linişte şi ăla
să nu fie ultimul.
Ce bine e să nu mai fii tu
cel care a visat să ajungă altceva decît
ceea ce i-a fost menit să fie. Şi ajungînd
acolo unde toate sunt altfel decît în realitatea
tristă din care a fugit, nu mai vede nimic
în jur. Pe faţa lui stă lăbărţată fericirea
ca o femeie în al cărei corp au intrat
toţi bărbaţii la care n-a putut să ajungă
şi acum îi face arşice şi-i aruncă afară
ca pe nişte fetuşi prematuri. Gura i se
schimonoseşte şi nu-şi dă seama că în scurt timp
nimeni nu-l va mai recunoaşte. Ei şi, atîta
timp cît lui i se întîmplă acest lucru minunat
ce mai contează. Rîdă toţi în straiele lor
în care el nu mai rîvneşte să ajungă.
Totuşi, coteţul e gol, porcul e în tigaia altuia,
mîine va veni şi încă va fi iarnă, pielea
lui se va strînge pe trup ca o teacă udă
pusă la soare, în care nu va mai intra
sabia cu care şi-a retezat capul
fără să-şi dea seama,
căzînd la pămînt ca din ciocul unei ciori
nuca furată din zbor din creanga nucului
dintr-o grădină străină. Şi atunci nu va mai putea
privi, afară va fi linişte, în el va fi furtună,
primăvara, un cîmp prin care va privi cum toate
se întorc la locul lor, numai el nu-şi va ma găsi
locul nici chiar în locul în care a stat pînă atunci
şi a rîs fără să-şi dea seama că de fapt
inima lui se risipea într-o inimă fără inimă.
Hi, hi, hi, inima lui va fi lacrimă.
Hi, hi, hi – se va auzi în lacrima lui.
Numai că el a rîs la început, iar acum
cine rîde la urmă, în pielea aceluia încap
toţi ceilalţi, care, iuţi ca oţelul,
s-au făcut sabie şi aşteaptă sîngele tînăr
să le umfle venele, ca nişte rîuri ce trec
prin preajma caselor din care ies fetele
bune de aşternut peste florile cîmpului,
cînd coteţul iarăşi va fi plin, iar rîsul
va fi desenul feţei lor fericite în care
se tolănesc femeile prin sîngele bărbaţilor.
8.
Pe acoperişul pustiu vine o pasăre şi ciuguleşte
ochii casei prin care privesc pînă acolo unde
îmi este permis să văd. Şi mie îmi este permis
să văd pînă departe, adică pînă acolo unde
pasărea ciuguleşte ultimile firimituri ale zilei
de mîine. Şi ziua de mîine de mult s-a şi terminat,
iar eu mă pregătesc să dorm lîngă mine cu
gîndul că trezindu-mă va pleca mai departe
trupul meu iar eu voi sta locului să-mi curăţ
straiele din care am plecat. Nu e uşor lucru
să ciuguleşti scamele care s-au aşezat pe rever,
să scoţi din buzunare toate resturile degetelor
care au scormonit după fericirea unei secunde
pe care n-ai atins-o încă. Şi ea se apropie,
se apropie şi dispare dintr-odată în alt colţ
al patului unde se oploşelte printre cute
şi tace mîlc, să nu o aud cum trăieşte ultima ei
viaţă din care tocmai am plecat. Şi drumul e
lung, e foarte lung, încît trebuie să-l încep
cu un popas la una din mesele la care am stat
de atîtea ori înconjurat de chipuri care treceau
cu privirea peste mine pînă pe acoperişul pustiu
al casei pe care s-a oprit o pasăre să ciugulească
lumina din ochii peste care s-au tras storurile,
iar femeia din care ai ieşit face duş
cu razele soarelui, gemînd uşor de plăcere
sub trupul tău greu care s-a înmormîntat acolo
şi speră să se nască mîine în altă lume
despre care a auzit el că nu există.
9.
În acest trup nu mai e nimeni. Dar cu nimeni
am stat toată viaţa de vorbă şi viaţa a trecut
atît de uşor încît toţi s-au bucurat de ea
şi acum se întorc liniştiţi la casele lor
unde îi aştept cu viţelul gras rumenit şi vinul
brumat păstrat special pentru această întoarcere
a lor dintr-o lume pe care n-au înţeles-o. Ei
vorbesc şi eu îi ascult.
E atîta veselie încît aud morţii cum îi ceartă pe cei vii
că întîrzie prea mult într-o viaţă de nimic.
Ei cred că sunt într-un vis din care nu pot
privi realitatea în care au rămas aşa cum
rămîn în cîrciumi cei cărora Dumnezeu
le va mai oferi un pahar pe care-l vor preţui
ca pe un frate sosit acolo cu buzunarele pline.
Ştiu că nu sunt acolo şi vorbesc în şoaptă
să nu-i aud că spun cuvinte frumoase despre
mine aşa cum n-au făcut-o niciodată. În
locul lor nu e nimeni şi cu nimeni îşi vor
petrece restul vieţii de nimic.
Şi aşa de fiecare
dată cînd se trezesc dimineaţa şi văd în locul
meu cerul gol ca un pat deşternut.
10.
Dacă nu este în tine, nu-l căuta pe Dumnezeu
în altă parte. Nu-l vei găsi, chiar dacă icoanele
ţi-l arată aşa cum sunt fotografiile celor dragi,
plecaţi fără întoarcere, mute, învăluite în ceaţă.
Tu eşti înalt şi puternic, iar el
stă în tine pitit şi te lasă liber şi al tău. Atunci
cînd umbli peste tot şi vrei să ţi se arate, el
este în tine şi tu nu-l simţi, pentru că nu la el
te gîndeşti atunci, ci numai la tine, la ale tale
şi mai puţin la ale lui. Nu este trist cînd nu
i te arăţi, ca tine cînd disperat strigi la el
să se arate şi să-ţi vorbească supus gîndurilor tale
pe care i le-ai smuls cu forcepsul şi crezi
că ai şi ajuns acolo unde ele au ajuns
de cum s-au născut, şi el
nu se iveşte cîtuşi de puţin din ungherul
în care stă pitit şi aşteaptă să-i descoperi
umbra în ochii cu care-l cauţi năuc peste tot,
dar dacă e întuneric acolo, întuneric e şi
în faţa ta, chiar dacă lumina-ţi dezvăluie totul,
numai pe el, nu, numai pe el, nu.
Cînd îl simţi în tine, aşa cum respiri, nu trebuie
să mai rătăceşti peste tot, eşti mulţumit
că răsare soarele acolo unde eşti,
şi el e acolo şi-n tine,
eşti fericit că-ţi bei cafeaua pe care o gustă şi el
cu buzele tale,
eşti fericit că în ochii femeii tale îl priveşti pe el,
eşti liber pentru că el este în tine şi nu mai trebuie
să-l strigi disperat prin turla unei biserici,
să te audă şi să vină la tine, să stea în faţa ta,
să-ţi aprindă ţigara pe care nu el ţi-o dă,
să bei vinul lui pe care i l-ai cerut,
să leneveşti cu el împreună, să-ţi laşi aproapele
doar în grija lui, să crezi că tot ceea ce tu nu poţi face
nu faci din cauza lui –
dacă tu eşti mulţumit că el este în tine
şi el este şi te aşteaptă să fii în el
cum este el în tine.
11.
În apropierea ta mişună tot felul de oameni şi
crezi că printre ei este şi cel căruia ai putea să-i spui
toate păsurile tale. I le spui într-un final cînd
crezi că nespuse te vor îngropa şi mai adînc
în uitare. Este posibil ca abia atunci să fi înfipt
în inima ta pumnalul. Poate că abia atunci, scos,
să sîngerezi pînă la marginea patului din care
ai plecat tocmai pentru că te simţeai singur,
acolo se va întinde un cîmp alb şi brăzdat de cute,
iepurii se vor ascunde în tufele de mărăcine,
vulpi hămesite vor înroşi zăpada cu sîngele lor fricos,
prin luneta puştii tale vor zbura îngerii iepuraşilor,
degetul îţi va înţepeni pe trăgaci, pe masa
ta nu vor mirosi copanale rumene, prietenii
vor căuta altă masă, iar tu vei privi în pămînt
ca în cer, unde mila nu este la fel cu
bucuria de la masa de-alături. Dai atunci a lehamite
din mînă, ca şi cum ai şterge o pînză de păianjen
dintr-un ungher unde a-i vrea să te oploşeşti
pentru un timp. Toţi cei din preajmă cred
că îi chemi şi cad în plasă ca musculiţele
ameţite într-un pahar cu vin oţetit. Îţi vor unge
rănile cu el, te vor coborî de pe crucea din tine,
îţi vor cînta şi se vor bucura de firimiturile
rămase de la ultima ta cină, fiind convinşi
că de înviat nu vei mai învia decît în trupul
lui Iisus, căruia doar lumina i-au văzut-o
şi au împrăştiat-o ca pe un praf peste straiele
curăţate în zori de femeile care ştiu să adulmece
mirosul bărbatului iubit pentru totdeauna.
12.
Veselia din sufletul meu este a inimii mele, inima
mea este o rană ca o colină plină cu flori peste care
trece femeia căreia i-am făcut loc în trupul meu
ca într-un mormînt din care va învia. Pe acolo trece
şi sufletul meu, fericit ca un mire prin faţa altarului.
Sufletul meu este un cîntec continuu prin care
trece o femeie care se ia după cîntec şi ajunge
la buzele mele în momentul cînd am terminat
de cîntat. Se aşează cu buzele ei pe buzele mele
şi cîntă mai departe, pînă cînd veselia din inima ei
este chiar rana ca o colină plină de flori prin care
trece bărbatul căruia i-a făcut loc în trupul ei
ca pe o cruce de pe care va coborî plin de
cicatrici ca nişte muguri de begonii într-un vas
udat de inima ei săngerînd cu sîngele meu.
Mai departe ştim cu toţii că suntem veseli pentru
că drumurile noastre duc la o sărbătoare. Acolo
ne vom privi ochi în ochi şi ne vom vedea
sufletele hoinărind pe coline ca nişte răni
din care se vor ivi inimi ca nişte boboci de
begonii pe balconul rămas singur să se bucure
de frumuseţea pe care noi o risipim pe drumurile
fără întoarcere.
Azi e bine şi încercăm să strecurăm
această zi în ziua de mîine, care se simte răsărind
peste colina de pe care vedem coborînd
umbrele noastre vesele ca nişte copii
fugiţi din braţele părinţilor.
13.
Hotărîm să ne refacem viaţa. Bănuim doar că
pasul următor nu e în gol, dar el alunecă şi mai adînc
într-un noroi cleios din care sperăm să răsară
firicelul de iarbă peste care să calce tălpile picioarelor
noastre, tinere şi neobosite, pînă cînd iarba se
face de coasă, pe fîneaţă apare femeia plină de
bucate, la un picnic după care ne tăvălim
peste iarnă în fîn, după sticla ferestrelor prin
care ochi nesătui ne scanează şi ne redau gurii lumii
ca într-un malaxor pe care l-am fi dorit abandonat
la fier vechi.
Dar sîngele apă nu se face, în
apa lui ne scăldăm şi răspundem numelui nostru
la apelul pe care cineva sătul să ne tot aştepte
ne scoate în afara geamandurii, undeva în larg
unde apele se fac sînge în venele noastre
prin care au curs două vieţi subţiri ca trestiile
tăiate acum de seceri ştirbe, al căror
cîntec sec nu l-am ascultat niciodată ca acum
cînd ştim că de refăcut nimic nu se poate reface,
chiar dacă ploile fac reavăn pămîntul, iar
cîrciumile sunt pline de beţivi ale căror umbre
dorm liniştite în ei ca în sarcofage mumiile.
14.
Nu mai poţi face nimic şi atunci încerci să pui
în ordine mesele la care ai stat, cu cine ai stat, cînd,
ce-ai băut, ce-ai mîncat, cu ce fel de femeie ţi-ai
aşternut patul în care ai dormit, cu ce fel de femeie
te-ai trezit şi ai făcut copii, cînd te-ai întors de la
ultima masă la care ai stat singur şi o mie de voci
ţi-au sunat în cap, încît ai decis să nu-ţi astupi
urechile cu ceară şi să poposeşti în prima insulă
care-ţi va ieşi în cale, şi în cale ţi-a ieşit un
suflet şchiop care, împreună cu sufletul tău şchiop,
s-a ridicat într-un picior şi a mers mai departe
pînă cînd dintr-odată ai putut să faci semn cu
mîna în faţa cerului, să se ştie că încă exişti, mai
departe, mai departe, mai încet, tot mai încet
sufletul nemîngîiet îndulcit cu dor de viaţă, dar n-ai
mai şchiopătat ca pînă atunci, ai putut chiar
sări coarda, şotronul, ai putut chiar întoarce capul
de cîte ori ai vrut după oricîte femei ai văzut, doar
atît, ca acum cînd în faţa ta stă masa întinsă la care
te aşezi şi nu mai visezi la nimic, ci te întrebi
cît vei sta acolo, cu cine, pînă cînd, ce vei bea,
ce vei mînca, ce fel de femeie te va aştepta în pat,
dacă te vei trezi şi de ce...
15.
Dacă nu vom găsi o cale, noi înşine vom fi una,
nu vom trece Alpii, nu vom avea cu noi elefanţi,
nici oşteni să despice munţii în două, vom
fi singuri şi ne vom face luntre şi punte, fără
a-i cere nimic luntraşului, care va fi acolo unde va fi
mai bine plătit, ci vom fi duşi de o iluzie pe care
am purtat-o cu noi toată viaţa ca pe o comoară
pe care o vom pierde atunci pentru totdeauna, de
care nu vom avea nevoie, pentru că odată plecaţi
în urma noastră mesele vor fi pline, femeile
vor fi fericite, viaţa, o miză în care toţi vor crede
aşa cum ai crezut şi tu în iluzia care rămîne aici
unde este nevoie de ea.
Nu scopul este cel ce transformă miza într-o
perspectivă pe care o descoperi abia după ce
toate disperările s-au topit ca nişte sloiuri de gheaţă
peste apa cărora plutesc în derivă
sute de vieţi care nu văd nimic înainte,
nimic înapoi, ci doar în sus o cale pe care deşi
toţi au mers nu este deloc bătătorită.
Prin noi trece calea. Dar nu prin noi se întoarce.