logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

ALBUM

 


Adriana Oprea
critic și istoric de artă, București

 

Memories of blue – Matei Păcurar

Artist emergent care se distinge din rândul unei foarte recente generații de noi pictori români, Matei Păcurar practică o artă introvertită și solitară, o estetică ce se prezintă cu insistență, inclusiv prin cuvintele artistului, drept trăire autobiografică și exercițiu artistic de natură confesivă. Având o evidentă încărcătură psihologică – căreia îi stă mărturie aerul greu, ușor sumbru al unei picturi care pare o cameră cu ferestrele închise, o pictură care ține totul în ea –, imageria lui Matei Păcurar lansează cu toate acestea incursiuni susținute „în exterior”, în arealul de fundal al artei pe care o practică. De aceea în multe din lucrările lui se insinuează istoria etern fascinantă a artei universale și, încă mai mult, istoria imaginilor iconice care se acumulează continuu peste umerii noștri, din care artistul citează după plac și stare. Astfel, picturile lui Matei Păcurar pun în scenă frumoasele apariții ale unor sculpturalități clasice, vanitas vanitatum-uri, pattern-uri geometrizante, urme grafice, configurații informale, umbre și existențe vegetale. De la o pictură la alta, dai la tot pasul peste citatele și comentariile discrete ale unui artist despre imaginile altora, reveriile lui proprii – observații sensibile și revelații introspective care nu sunt nimic altceva decât, și-o spune artistul însuși alegând titlul expoziției, instantanee surprinse fugitiv în curgerea neabătută a memoriei.

Memoria proprie și memoria culturală a imaginilor care se oglindesc unele în altele se întrepătrund și formează o analogie: după cum o imagine reverberează în altele la secole distanță, un fir al memoriei afective individuale transpare în altele în interiorul țesăturii organice a magmei intrapsihice care hrănește vizualitatea produsă de artist. Citatul și aproprierea sunt mediul care catalizează fluxul fantasmatic al fulgurațiilor vizuale împletite cu afecte, emoții, crâmpeie de idei, amintiri, reminiscențe, uitări și rememorări – și în jurul unor astfel de procese vii ale vieții interne, cerebrale, se țese expoziția Memories of blue. De aceea o celebră baie turcească cu un superb nud din spate cu alură clasicizantă, desprinse dintr-o notorie imagine consacrată în istoria orientalismului în pictura europeană (odalisca lui Ingres), apare cu nonșalanță într-o pictură actuală, modernă, lejeră și parcă perfect indiferentă la toată încărcătura psihovizuală pe care istoria picturii care o precede pare să o strecoare în ea. Nudul feminin pe care Matei Păcurar îl împrumută astfel dintr-una din cele mai frumoase imagini ale picturii europene clasice, ne întoarce spatele ca și cum ne-ar lăsa elegant în urmă, într-o atitudine relevantă pentru o imagerie „cu trecut”, o imagerie supraîncărcată de istorie, de emoții, de umori, conținuturi, sensuri, melancolii, din care artistul culege cu penseta stările și frânturile de vizualitate care vorbesc cel mai bine despre el însuși.

Portretul sculptural clasic în schimb, care apare în alte două lucrări la Matei Păcurar, se uită frontal către noi și aici imaginea a l’antique reprezentată se întoarce și ne privește – cum intens ne privesc și cele două cranii dintr-o altă pictură –, adică ne vizează ochi în ochi, conține ceva ce ar trebui să ne intereseze (memento mori? eternitatea frumuseții?). Figurativul reprezentat în imagini flirtează cu nereprezentabilul, peste toate aceste configurări pe pânză așezându-se un filtru de bluraj, o rețea de linii întrerupte, un ecran de tușe mecanice și repetitive, uneori realizat prin tehnici care imită printul grafic, asemenea unor țesături industriale ușor ratate. Însuși procesul memoriei – uitarea și amintirea, pierderea și anamneza, absența și readucerea în prezent – pare să fie redat prin aceste aluzii la televizoarele oldies la care imaginea dă rateuri, ca pe canalele pe care antena nu le prinde ferm și care redau iritant imagini tăiate, întrerupte, descompuse.

Patrulatere albăstrui, cu inserturi ocazionale de ocruri calde, se prezintă în expoziție ca niște cadre pregătite anume pentru a delimita câmpul de acțiune a unor fascicule delicate de lumină proiectate pe ecranele goale ale pânzelor – analogia cu fluxul neuronal al memoriei și al proceselor minții umane continuă (și știm că lumina proiectoarelor aruncată pe suprafețe nu e „albă”, ci de regulă albăstruie, cum sunt și picturile de față). Filmul fantasmelor proiectate de artist se derulează molcom de la o lucrare la alta, introducând la răstimpuri câte un glitch in the matrix, câte o anomalie benignă în urzeala mayei: răpirea din serai se întâmplă nu în galopul cailor ci a unor câini supradimensionați, iar odalisca lui Ingres primește o replică mai curând liniștitoare prin unduirea unui corp feminin vag adolescentin, pozând mimetic, deloc anacronic ci perfect contemporan cu privitorii lui.

Albastrul. Protagonistă a proiectului de față este o culoare cu anvergura unei lumi, încărcată la rându-i de istorii ilustre și somptuoase, de simbolisme asiduu cultivate de practicienii imaginilor de-a lungul timpului. Memories of blue își ia ca laitmotiv o culoare de avangardă prin excelență, o marcă identitară a artei noi, hipermoderne, un ingredient cromatic esențial al universului afectiv și umoral care umple și definește profilul puternic interiorizat, neînțeles sieși și imposibil de îmblânzit, al omului contemporan.

 

logoMatei Păcurar

Născut în 15 iunie 1995 la Arad, România, Matei Păcurar este un tânăr artist contemporan care trăieşte şi lucrează în Arad, România.

Artistul este conştient de mediul artistic adecvat, în special de pictură, având o anumită energie a vârstei sale. Artistul lucrează cu o gamă largă de materiale şi medii diferite: pictură pe pânză, obiect, instalaţie etc.

Matei Păcurar a absolvit studiile de licenţă şi masterat a Universităţii de Artă şi Design Cluj‑Napoca, România, iar în prezent este doctorand la aceaşi universitate.

Prezenţele lui constate în expoziţii de grup şi personale, atât în ţară, cât şi în străinatate, precum şi prezenţa sa în diverse proiecte culturale şi rezidenţe artistice, îl fac să îşi menţină echilibrul pe scena artistică naţională şi internaţională.

Expoziţii personale

Contraste – Complexul Muzeal Arad, 2014; Inthroughout – Expo Maraton, Casa Matei, Cluj‑Napoca, 2015; Memories of blue – Muzeul de Artă, Arad, 2022

O selecţie a expoziţiilor de grup

Juventus – Puterea Seduce Sufletul – City Business Centre Timişoara, 2014; GLISSEMENT – Centre Culturel de Chenee Liege, Belgia, 2015; IN‑SITU – Saint‑Luc, Liege, Belgia, 2016; Expo Maraton Recall – Muzeul de Artă Cluj‑Napoca, 2016; 89++ 1 – non+ULTRA, Fabrica de Pensule, Cluj‑Napoca, 2016; DIY – Spaţiu cultural „Gara Mică”, Cluj‑Napoca, 2016; Taming the Fox” – Matca, Cluj‑Napoca, 2016; With | Out Guidelines – Launloc – Cluj‑Napoca, 2017; THE SPACE – Artsafari, Bucharest, 2017; Bienala de Pictură, Muzeul de Artă Modernă, Chişinău, 2019, Ave Gaia – KF, 2019, Young Blood – Artsafari, Bucureşti, 2019; Re:Start – Muzeul de Artă Cluj‑ Napoca, 2019; Salonul Naţional de Artă Contemporană, Senat, Bucureşti, 2020; Memoria Tăinută a Locului – Muzeul de Artă Cluj‑Napoca, 2021; Bienala Internaţională de Artă „Meeting Point” – Delta, Arad, 2021; Leaving the garden – Muzeul de Artă Cluj‑Napoca, 2021; Black Friday – Lapsus, Timişoara, 2021; Crama Oprişor Premiile pentru Desen Contemporan, Muzeul de Artă Cluj‑Napoca, 2022; Bienala Internaţională de Desen – Delta, Arad, 2022.

 

 

logo

1. Matei Păcurar, The distance between us, ulei pe pânză, 50 x 35 cm, 2019

 

 

 

logo

2. Matei Păcurar, The last seed has been grown, ulei pe pânză, spray, 60 x 70 cm, 2021

 

 

 

logo

3. Matei Păcurar, Roman head, ulei pe pânză, 50 x 40 cm, 2021

 

 

 

logo

4. Matei Păcurar, Ficus for M, pastă acrylică, ulei pe pânză, 200 x 160 cm, 2020

 

 

 

logo

5. Matei Păcurar, Il giro nel Parco de Villa Borghese, ulei pe pânză, 50 x 70 cm, 2022

 

 

 

logo

6. Matei Păcurar, Salamandra, ulei pe pânză, spray, 50 x 70 cm, 2019

 

 

 

logo

7. Matei Păcurar, Blue persistance, ulei pe pânză, 40 x 50 cm, 2021

 

 

 

logo

8. Matei Păcurar, The last bath, ulei pe pânză, 140 x 100 cm, 2019

 

 

 

logo

9. Matei Păcurar, The bath with Miro, ulei pe pânză, 190 x 150 cm, 2022

 

 

 

logo

10. Matei Păcurar, Dracaena for M, ulei pe pânză, 100 x 100 cm, 2021

 

 

 

logo

 

 

 

logo

 

 

 

logo

 

 

 

logo

Imagini din expozitie sala Ovidiu Maitec / Complexul Muzeal Arad