POEZIE
T. S. Khasis
– poezia un ştrudel –
sîntem în ianuarie. pong înaintează cu conştiinţa împăcată, deşi
bănuiala că există riscuri incontrolabile i-a venit brusc
în clipa cînd a descoperit în ibricul pentru ceai
o duzină de viermişori albi, mult prea albi în toiul unui răsărit de ianuarie,
dar p. şi-a închipuit instantaneu un tunel
nesfîrşit, întunecat şi plin de fapte supuse tăcerii –
cîteva mişcări ample şi tranşante legate strîns de o formulă a abandonului
pe care pong o dezvoltă în timp ce ouăle sfîrîie-n tigaie.
– ştiu că eşti acolo –
în globul temporal pong există o familie fericită
cu un dog argentinian şi un motan prea calm pe pervazul
care dă spre stradă. strada pong. urechile cîinelui înţepenesc cu
vîrfurile alungite drept către cer, deşi de-a lungul zidurilor e aşteptat cînd şi cînd
un distribuitor concentrat care trebuie să dea tur localităţii.
băieţelul a venit de la şcoală fetiţa a venit de la şcoală – cele cinci tuburi metalice agăţate de
sîrma pentru uscat rufe se lovesc unul de celălalt – dogul, motanul, părinţii formează un grup statuar
care ar fi fost o celebritate locală în alte circumstanţe, dar
acum, pe verandă, un voiajor aprinde şi stinge flacăra unui zippo:
ştiţi ce pot face cu un M16A4 unui nemuritor ?
– insert –
pong are un palmier miniatural pong (mi-am prăjit ton, man, ton albastru albastru )
e un palmier artificial, desigur – palmierul din viaţa lui p.
– o ieşire –
nu e nimeni pe urmele sale, sistemul de rezistenţă luceşte viu şi pulsul îl confirmă
(cinci, şase, şapte, opt – cap întors). old shatterhand mi-a lăsat un semn
special la podul mare din parcul pong. taci, fluture, taci. faţa pieziş reflectată
în scopuri imprecise marcate cu o cariocă pong –
sînt doar acele increscenţe amare cînd, în slăbiciunea sa,
personajul se retrage. va lipsi de acum înainte, măcar pentru o
vreme şi obiectele, aceste forme definitive cu vagi urme de expresivitate,
i-au luat locul în tristeţea aproape fizică a încăperii.
cu meticulozitate îşi modifică trăsăturile esenţiale,
cine să-l mai recunoască atunci cînd va apăsa cu arătătorul pe sonerie
atît de modest, atît de pastoral: micuţă heidi,
prin artera pulmonară ţi-aş putea elibera sufletul.
– prea mult –
e o senzaţie, pong, doar o senzaţie acută de fleică bătută
într-o duminică dimineaţa – e aproape eroic.
– un vis al şopîrlei monitor –
sînt o ruină,chiar aşa. ţin minte că obişnuiam
să mă exprim în felul acesta şi nu mai rîdea nimeni, naiba să-i ia.
îmi ridicam mîinile cu palmele desfăcute
în încercarea prostească de a surprinde începutul ploii
sau al vreunei ninsori, dar era doar un gest dramatic,
strict vizual şi el ştia prea bine ce avea să urmeze:
se va aşeza aparent liniştit pe taburet sau poate chiar liniştit şi nepăsător
cu degetele încrucişate, cheia franceză în buzunarul interior:
chiar se va întîmpla?
– no mercy –
imaginaţia, pong, e spaţiul de neuitat în care poţi vorbi natural
fără să apleci capul, ordinea la care ai visat. dumnezeu ştie ce a fost
în capul meu – prea tîrziu ai aflat că se poate trăi
fără să iubeşti balenele, urangutanii sau că în fiecare speranţă
creşte o formă stupidă de entuziasm. acum,
iluzia unei călătorii îndelung plănuite
cînd mergi la 3 dim cu gunoiul şi schiţa insulei din marea egee
căreia încă-i mai cauţi un nume.
există un nume? cînd trece prin faţa monitorului
cu o grijă de neînţeles pentru mine,
sheeba îşi vîntură de cîteva ori coada
şi se îndreaptă spre calorifer ca o umbră a nebuniei.
– lion –
– mi se rupe, i-am zis. mi-am petrecut întreaga noapte
fără să-mi pot închipui distanţa pînă la roma.
cei patru meri din curte vor deveni proiecţiile absenţei tale.
– nu te cred, aberezi, e un obicei. în timp ce veneam
către casă vorbeam cu el în cap şi eram fericită,
mereu vorbesc cu el în cap cînd sînt singură.
– despre ce? am întrebat eu.
– despre pizza, cornuri cu ciocolată, chiar şi despre papa de la roma. radiez.
– eşti sigură? viaţa e un vis, a zis li po.
– doamne, ce bou eşti, ai grijă ce visezi. li po al tău
era beţiv?
– da.
– mi-am închipuit eu. vorbeşti cu el în cap?
– cîteodată. rîdem şi închinăm şi privim un munte de cutii goale.
i-am povestit despre tine şi despre fiica noastră. a fost impresionat.
s-a auzit poarta şi a intrat sonia, ne-a studiat în tăcere 3-4 secunde: sînteţi urîţi şi răi, a zis
dar noi ne-am prefăcut că nu auzim nimic, niciodată.