ALBUM
Adriana Oprea
critic și istoric de artă
Entități multiple
Extrem de exigentă cu sine, discretă dar de fapt neîncetat prezentă în lumea artei, căruia-i slujește constant de câteva decenii atât în calitate de artistă cât și ca pedagog, Elena Scutaru este una din cele mai valoroase și talentate artiste românce ale momentului. Încheindu-și studiile de sculptură în 1995, ea a studiat la Viena cu Gunter Damish și a devenit cunoscută pe parcursul anilor ‘90 grație unei loiale și originale cultivări a esteticilor care definesc instalaționismul, efemeritatea, accidentalul, precaritatea, tehnicile mixte, asamblajul sau hibriditatea.
Versatilă, jucăușă și mai ales foarte autentică în propria-i artă, Elena Scutaru a eludat încă de la începutul activității ei certitudinea comodă (și adesea profitabilă) a tradiției Marii Sculpturi, pentru a se dedica în schimb materialelor uzuale și lipsite de somptuozitate, implicațiilor ecologice și spirituale, situațiilor non-finite și contextelor provizorii, impermanente, care alcătuiesc împreună o practică foarte personală, light și soft, a obiectului. În perfect acord cu propria-i înclinație spre fragilitate și aluzie, intersecțional și ambiguitate, printre reperele ei artistice se numără Mario Merz și Jannis Kounellis, Eva Hesse, Rebecca Horn, Richard Tuttle și Louise Buorgeois.
Sculpturalitatea practicată de Elena Scutaru de-a lungul timpului a generat mereu, și nu e de mirare, neînțelegere și perplexitate, în momente ale istoriei mediului sculpturii din România când accentele prioritare și politicile culturale mainstream – direcția în care bătea vântul – făceau preferabile abordări mai ușor de certificat și încadrat pe linia tradițională a vizualității și a obișnuințelor artistice locale. Într-atât, încât relevanța și particularitatea modului ei de lucru trece dincolo de obiectele, instalațiile, asamblajele, sculpturile și „situațiile” pe care le-a propus, mai ales în fața publicului eteric pe care i l-a oferit mereu mediul aseptic (dar devenit demult neîncăpător) al propriului atelier. Expoziția Entități multiple scoate de aceea la lumină, cu nedisimulată bucurie, o altă latură, încă mai discretă, dar la fel de consecventă, a activității sale, adică ceea ce Elena Scutaru numește „desenele” ei.
Realizate pe parcursul mai multor ani de-a lungul ultimei decade, cu intermitențele inevitabile ale ritmurilor coditiene – care i-au impus mai multe reluări, reelaborări, acumulări repetitive și lente modificări de conținut –, numeroasele serii de desene schițate energic în tehnici grafice ne oferă cu franchețe prospețimile acuarelei, rapiditățile și minimalismele schiței și simplitatea concentrată a unei simbolici aparent ermetice. Agregate cromatice de o frapantă frumusețe optică și o mare diversitate formală, desenele Elenei Scutaru sunt pete, tușe, relații, configurații abstracte sau incipient figurative, urme, porțiuni, suprapuneri și transparențe. Intensitatea lor stă într-un gestualism care trădează parcă impulsivitatea sinceră, viguroasă și promtă a unor instantanee psihice. Culoarea este protagonista acestor însemne, embleme, viniete simbolice sau, cum le spune artista, „ideografii”, care au energia și percutanța menite să reconfirme preeminența desenului ca „forță” vizuală elementară, ca vector grafic esențial stând la baza mediilor vizuale în istoria tradițională a artei. Cu alte cuvinte, nu ar fi vorba de încă un exemplu al dialogului proverbial purtat de sculptori cu desenul, cât de o nouă localizare și confirmare a aceluiași a spirit proaspăt, viu, „cald”, ex-centric, pe care artista îl probează deja în felul în care manipulează formatele și protocoalele sculpturii făcând instalații și obiecte – în mod similar, aici ea produce „forme”, „caractere”, urme sau „figuri” exploatând cu oarecare intensitate codurile mediilor grafice, bidimensionale.
În cuvintele autoarei, expoziția Entități multiple vorbește despre obiecte extrase din realitatea cotidiană și despre recontextualizate, mister și echilibru, despre încrucișare și similaritate, despre traiectorii, transformare, aluzie și iluzie, contrast și reinventare. Ea propune relații surprinzătoare, cu un oarecare caracter improvizat, asumat experimental și nedefinitiv, între aceste ipostaze contemporane ale mediului grafic în arta Elenei Scutaru, și aglomerări și asamblaje lemn-metal-textil care decurg firesc din mai vechea ei practică instalaționistă. Desfășurarea expoziției susține o dinamică spațială prin care tubulaturi hibride și forme volumetrice neregulate și enigmatice răspund în limbajul lor propriu proximității imediate a desenelor multicolore, ancorate în perimetrul unei expuneri muzeale pe care, parțial involuntar, o animă împreună și o împrospătează. Iar invitația adresată sculptorului Marcel Scutaru de a acompania această scenografie se înscrie într-unul și același spirit liber, relaxat, deschis și necrispat în legătură cu mediile artistice și cu bunele practici expoziționale, care o recomandă îndeaproape pe artistă, insertul sculptorului punctând oblic, la fel de ingenuu și neostentativ, încă un comentariu original la adresa hibridității, a amestecului de fragilitate și durată, rezistență și provizorat, permanență și efemeritate.
Elena Scutaru (1964)
Reprezentantă a generației anilor ’90 formată la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, specializarea sculptură, apoi după 1989 beneficiază de burse de studiu în Germania la Aachen și se înscrie ca audient în 1994 la Akademie de Bildenden Kunste la Viena la clasa prof. Gunter Damish.
Elena Scutaru activează la intersecția dintre sculptură, instalație, obiect, asamblaj și medii mixte. Participă la rezidențe artistice la Kulturkontakt (Viena) și Cité Internationale des Arts (Paris), unde cunoaște și expune alături de mulți alți artiști internaționali. Interesată de estetica artei povera, aduce în creația sa aspecte ale vieții cotidiene și istorii personale în instalații prezentate la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, în spații de artă contemporană (Sandwich OffSpace), galerii ale Uniunii Artiștilor Plastici din România și centre culturale din țară și străinătate (ICR Viena).
Elena Scutaru este cadru didactic din 1998 la Universitatea Națională de Arte din București, trăiește și lucrează în București.
Marcel Scutaru (1963)
Artist din generația ‘90, format la Arad și la Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu din București, se remarcă printr-o consecventă activitate în sculptură și instalație.
Ca bursier Herder, lucrează și expune la clasa lui Michelangelo Pistoletto la Academia de Arte din Viena (1993-1994). În prezent se exprimă în tridimensional, realizând sculpture obiect, asamblaje şi instalaţii. Pe de o parte, este atașat de valorile tradiționale ale artei și de studiul naturii, pe ale cărei forme organice le structurează arhitectural, iar pe de altă parte, răspunde cu interes tentației de a cuceri rapid și spectaculos spațiul cu volume preexistente aranjate în funcție de specificul locului. În ansamblul ce completează expoziția Entități multiple, cele două tendințe coexistă, rigoarea construcției volumetrice cu plăcerea de a asambla și detașarea față de ierarhiile valorice bazate pe subiect, materiale sau dimensiuni. Marcel Scutaru este cadru didactic din 1992 la Universitatea Națională de Arte din București și participă la expoziții colective organizate de fundații de artă, centre culturale și de către Uniunea Artiștilor Plastici din România.
1. Elena Scutaru, Entități multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad, sala 1, imagini din expoziție, Curator: Adriana Oprea. Foto credit: Andrada Pecican
2. Elena Scutaru, Seria desene colorate, 2016-2023, tehnică tuș, acrilic pe hârtie, 30 x 40 cm. Foto credit: Nelu Scripciuc
3. Marcel Scutaru, Arsenal defensiv, 2022-2023, tehnici mixte, lemn, carton, plastic, metal, imagine din expoziție, sala 2, Entități multiple, Muzeul de Artă Arad. Foto credit: Andrada Pecican
4. Elena Scutaru, Entități multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad, sala 1, imagini din expoziție. Foto credit: Andrada Pecican
5. Elena Scutaru, Entități multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad, sala 1. Foto credit: Andrada Pecican
6. Elena Scutaru, Entități multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad, sala 1, imagini din expoziție. Foto credit: Andrada Pecican
7. Elena Scutaru, Entități multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad, sala 1, imagini din expoziție. Foto credit: Andrada Pecican
8. Elena Scutaru, Seria Desene colorate, 2016-2023, tuș , acrilic pe hârtie, 30 x 40 cm, colecția artistei. Foto credit: Nelu Scripciuc
9. Elena Scutaru, Seria desene colorate, 2016-2023, tehnică tuș, acrilic pe hârtie, 30 x 40 cm. Foto credit: Nelu Scripciuc
10. Elena Scutaru, Seria desene colorate, 2016-2023, tehnică tuș, acrilic pe hârtie, 30 x 40 cm. Foto credit: Nelu Scripciuc
11. Marcel Scutaru și Adriana Oprea la deschiderea expoziției Entități Multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad. Foto credit: Nelu Scripciuc
12. Adriana Oprea și Elena Scutaru la deschiderea expoziției Entități Multiple, 2023, Muzeul de Artă Arad. Foto credit: Nelu Scripciuc