logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

NR. nr. 4-5-6 \ 2016 (313-314-315)

 

 

EVENIMENT

 

Colocviul Naţional al Revistelor de Cultură (Literare) din România – CNRC/L – (Arad, 5-6-7 mai 2016, ediţia a III-a)

Colocviul (CNRC/L), cel mai important eveniment literar de peste an din Arad şi unul dintre cele mai aşteptate din ţară, i-a avut ca amfitrioni pe preşedintele Consiliului Judeţean, dl Adrian Ţolea, şi pe preşedintele Filialei din Arad a USR, Vasile Dan (în dublă calitate: şi de redactor-şef al revistei organizatoare, „Arca”). CNCRC/L a propus ca temă de dezbatere: Vitalitatea unei instituţii – revista literară. Cu subtemele: miză şi inerţie; tradiţie şi reinventare; cuvînt printat şi imagine electronică pe calculator; revistă pe suport de hîrtie şi revistă pe suport electronic. Moderator: criticul literar Nicolae Manolescu. ... mai departe

 

CRONICA LITERARĂ

 

logoGheorghe Mocuţa

La o nouă lectură

Emfaza captivantă de erou al Sudului. Evaziunea lirică şi energiile ce dau în clocot definesc universul poeziei începuturilor lui Gabriel Chifu, din antologia Papirus, poezii, (1976-2015), poezia unui zeu tânăr contaminat de revelaţia trăirii intense şi a morţii fericite. Un poem dedicat lui Geo Dumitrescu, în 1979, demonstrează afilierea lirică a poetului la universul poeziei şaizeciste, asimilată riguros, cu seriozitate şi determinare, în care modelele tutelare (sugerate de critică) sunt: Doinaş, înaintea lui Sorescu, Geo Dumitrescu, înaintea lui Nichita şi Mircea Ivănescu, înaintea lui Petre Stoica. Pentru criticul Ion Bogdan Lefter, începutul poeziei lui Gabriel Chifu înseamnă „lumea invadată de semne”, „realul eruptiv” şi parabolele „care dovedesc o mare mobilitate a imaginaţiei”. ... mai departe

 

logoRomulus Bucur

Mici terori cotidiene

Dacă încercăm să desluşim organizarea volumului de debut al Ancăi Dumitru, manuscris premiat la cea de-a doua ediţie a concursului de debut „Alexandru Muşina”, dincolo de cele trei cicluri, Pentru cealaltă jumătate nu avem destule lunete, Confort sporit şi F 451, putem vedea trei dominante tematice, corespunzînd, în parte, celor trei secţiuni: una a materiei organice, una a obiectelor înconjurătoare şi una a universului copilăriei. Imediat putem vedea şi cum ele difuzează una în cealaltă, sînt supuse unei metamorfoze continue, cum transgresează diversele planuri ale realului. În trei moduri diferite, volumul vorbeşte cam despre acelaşi univers, unul ostil, terifiant, însă nu cu totul insuportabil..... mai departe

 

logoLucia Cuciureanu

Fantoma Lolitei, măşti antigaz şi alte proiecţii

La sfârşitul lunii aprilie (2016) am avut plăcerea să-l cunosc pe Dumitru Crudu, minunatul poet, prozator şi dramaturg din Moldova. La despărţire mi-a dăruit romanul său Un american la Chişinău şi cartea* lui Nicolae Spătaru, şoptindu-mi conspirativ: „Nicolae scrie mai bine ca mine.” Nicolae Spătaru este un scriitor care vine din dulcea Bucovină cu menirea de a scrie pentru copii şi adulţi. S-a născut pe 13 ianuarie 1961, în satul Hârbova, Ţinutul Herţa. În 1983 a absolvit Facultatea de Limba şi Literatura Română a Universităţii de Stat din Cernăuţi. Este membru al Uniunii Scriitorilor din Moldova, al Uniunii Scriitorilor din România şi al PEN-clubului. Este autorul mai multor cărţi de poezie, una de publicistică** şi, mai nou, proză..... mai departe

 

DIALOG

 

„Lectura lui Cioran e un exerciţiu de micşorare a statuii pe care obişnuim să ne-o ridicăm nouă înşine”

interviu realizat de Ciprian Vălcan cu Paolo Vanini

Paolo Vanini obţine un titlu de doctor cu o teză despre gândirea lui Cioran la Universitatea din Trento (Italia), unde este profesor asistent de Filosofia Renaşterii. În cadrul aceleiaşi Universităţi, a organizat Colocviul Internaţional „Cioran şi Occidentul. Utopie, exil, cădere” (16-17 aprilie 2015). Studiile sale se concentrează asupra rolului „grotescului” în imaginarul utopic şi în gândirea lui Cioran, asupra raporturilor dintre literatura utopică şi simbolismul carnavalesc, dar şi asupra sensului metafizic al criticii cioraniene făcute imaginii platonice şi umaniste a cetăţii ideale...mai departe

 

ARTE VIZUALE

 

logoCarmen Neamţu

Vitrina cu spectacole

Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad – Crima din strada Lourcine de Eugène Labiche. Traducere: Violeta Popa. Regia: Alexandru Mâzgăreanu. Decor: Romulus Boicu. Costume: Alexandra Mâzgăreanu. Muzica: Alexandru Suciu. Piesa este o comedie bulevardieră şi îi are în distribuţie pe actorii: Ștefan Statnic, Cecilia Lucanu-Donat, Alex Mărgineanu, Marian Parfeni şi Ioan Peter. Considerat precursor al suprarealismului şi al teatrului absurd, Eugène Labiche (1815-1888) a fost unul din cei mai prolifici comediografi ai secolului al XIX-lea. Criticii literari i-au remarcat tehnica teatrală impecabilă şi simţul caricatural în portretizarea lumii micii burghezii din epocă. Mai cunoscut pentru piesele Nuntă cu bucluc, Pălăria florentină sau Praf în ochi, Labiche a scris nu mai puţin de 176 de piese de teatru...mai departe

 

Ioan Paul Colta

Kuchi-e. Stampe japoneze din perioada Meiji

Muzeul de Artă din Arad continuă acţiunile culturale de calitate, cu care şi-a obişnuit publicul în ultimii ani, prin organizarea unei noi expoziţii-eveniment, de talie europeană, intitulată Kuchi-e. Stampe japoneze din perioada Meiji. Deschisă pe 12 mai a.c., în prezenţa unui public numeros, cu un cuvânt introductiv din partea Adrianei Pantazi şi a lui Ioan Paul Colta, în calitate de curator, expoziţia face parte dintr-un demers mai amplu, care se manifestă astăzi în întreaga lume, de recuperare şi revalorizare a stampelor japoneze de la sfârşitul epocii Meiji (1868-1912). Kuchi-e. Stampe japoneze din perioada Meiji a repre­zentat prima expoziţie pe această temă organizată în România, şi totodată, o premieră europeană ...mai departe

 

 

PRO MUSICA

 

Johannes Waldmann

Umbra lui Max Reger la Weiden

Max Reger a fost un compozitor, profesor universitar, dirijor şi pianist provenit din Bavaria, unde a trăit între 1873 (născut la 19 martie, la Brand) şi 1916 (11 mai, mort la Leipzig ) şi de la moarte lui se împlinesc o sută de ani. El este socotit cel mai mare organist de la Bach încoace şi, alături de César Franck, în Franţa, cel mai însemnat compozitor romantic pentru acest instrument!...mai departe

 

logoCălin Chendea

E totul despre iubire, nu despre durere

Au trecut mai bine de 20 de ani de când Paul O'Neill (n. 1956) fonda la New York, în 1995, grupul Trans-Siberian Orchestra (TSO). Din biografia publicată pe site-ul trans-siberian.com aflăm că O'Neill şi-a început cariera muzicală în anii '70 în calitate de chitarist de turneu al operei rock Jesus Christ Superstar. Apoi, a lucrat pentru firma de management muzical Leber-Krebs Inc. din Manhattan. Printre clienţii de marcă ai acesteia s-au numărat nume celebre din acea perioadă precum: Aerosmith, Ted Nugent, AC/DC, Def Leppard şi Scorpions...mai departe

 

 

POEZIE

 

Constantin Novăcescu ...mai departe

Gellu Dorian ...mai departe

Anna Kalianková...mai departe

Iulian Leonard ...mai departe

Al. Francisc ...mai departe

 

 

RESTITUIRI

 

Lucian-Vasile Szabo

Camil Petrescu: primele scrieri, primele vibraţii

Ca elev, Camil Petrescu a avut mai multe încercări literare, mai ales pe tărâm poetic. Pe la 15-16 ani, face eforturi pentru a publica, deci trimite materiale la reviste. Alexandru Macedonski îi publică o strofă la poşta redacţiei în „Literatorul”. Autorul depune una şi în cutia poştală a revistei „Semănătorul”. I-a fost teamă ca publicaţia să nu subcombe. Nu şi-a întrerupt apariţia atunci, însă nici poezia lui C. Petrescu nu a apărut, fiind orientată către... coşul de gunoi!...mai departe

 

Iulian Negrilă

Liviu Mărghitan (1937-2011)

L-am cunoscut acum trei decenii, fiind arădean. Am avut ocazia să lucrăm împreună la editarea volumului meu Ziarul „Românul” şi Marea Unire, apărut în 1988, la Editura Politică din Bucureşti, unde lucra pe vremea aceea profesorul Liviu Mărghitan. Mi-a rămas în minte grija cu care se ocupa de apariţia cărţii în cele mai bune condiţii. Era meticulos, grijuliu şi devotat muncii sale. Nu lăsa să-i scape nimic, pe cât era cu putinţă. Era bine pregătit; un istoric devotat şi capabil, meticulos şi fără compromisuri... mai departe

 

Horia Truţă

Vestea de război (o eroare istorică)

Europa arde! Vestea războiului a trecut ca un fior prin sufletul electrizat al populaţiei din stradă. Uneltirile ascunse şi impertinenţa Serbiei trebuiau pedepsite. Dovezile complicităţii lor senzaţionale în odiosul asasinat de la Sarajevo erau clare. Dar nu era numai asasinatul ducelui moştenitor, pentru care patriei nu-i mai ajungea judecarea, condamnarea şi executarea autorilor materiali ci se cerea reprimarea hotărâtoare a unor stări de lucruri rele ce durau de mai mult timp...mai departe

 

 

LECTURI PARALELE

 

logoRadu Ciobanu

Pe drumul lupilor

În jurnalul său siberian, Sylvain Tesson*, acest ciudat globetrotter al zilelor noastre, mărturisea două motive care l-au determinat să-şi asume şase luni de recluziune într-o cabană din grandioasele singurătăţi ale Baikalului: oboseala şi nevoia de a recupera nişte lecturi restante.** Amândouă sunt consecutive stilului de viaţă al călătorului dedicat, vocaţional şi totodată cultivat: lungile drumuri per pedes în care nu poate lua cu sine decât vreo două cărţi esenţiale necesitau o pauză de repliere. Noua sa carte la care am ajuns recent***, anterioară jurnalului siberian, explică tocmai sursele acelei oboseli: drumul neverosimil de 6000 de kilometri pe care l-a străbătut singur, pe jos, călare sau cu bicicleta, pornind dintre vestigiile coşmareşti ale gulagului sovietic din Iakuţia extremului Nord-Est siberian, traversând tundra, taigaua, stepa mongolă, deşertul Gobi, platoul tibetan, înaltele trecători ale Himalayei şi jungla indiană, până la Calcutta....mai departe

 

logoDumitru Vlăduţ

Portrete lexicale şi pedagogie lingvistică

După mai multe lucrări în care a adus puncte de vedere originale privind versificaţia românească, a oferit un sistem eficient privind publicarea textelor poe­tice româneşti în vers tradiţional şi principii de textologie rectificând o seamă de erori de editare în special din ope­ra lui Macedonski, dar şi din cea a lui Eminescu, a propus principii de tehnoredactare computerizată şi a atras atenţia asupra importanţei interpretării filologice şi stilistice, I. Funeriu a revenit la începutul anului 2016 printr-o foarte atrăgătoare carte de lexicologie apărută la editura timişoreană Brumar, cu titlul Biografii lexicale. Este o carte asupra vieţii trecute şi prezente a multor cuvinte româneşti, tratate nu în maniera dicţionărească, ci prin incursiuni largi în istoria lor începând cu etimologia, continuând cu transformările lor în timp până la forma şi semnificaţia actuală, unde apelul la istorie, mentalităţi şi cultură, spiritul asociativ dau amplitudine demersului filologic....mai departe

 

logoGheorghe Mocuţa

Virgil Diaconu şi poezia postmodernă

Directorul revistei „Cafeneaua literară” din Piteşti e un cunoscut poet militant care ţine pasul cu vremea şi atinge punctele vulnerabile ale existenţei în postcomunism, dar şi un critic exigent şi polemic care atacă problema ierarhiei şi mutaţiei valorilor (sunt cunoscute eseurile sale îndreptate cu patimă, dar uneori cu îndreptăţire împotriva unor istorii literare şi îm potriva poeziei lui Mircea Cărtărescu). Ancheta lui Virgil Diaconu, iniţiată şi defăşurată în ultimii ani în revista „Cafeneaua literară” şi apărută recent în volumul Poezia postmodernă. Anchetă, Editura „Feed Back”, 2015, s-a născut la 30 de ani de la începutul discuţiilor despre noul canon occidental căruia revista „Caiete critice” i-a dedicat un număr special, în 1985. ...mai departe

 

logoLuiza Caraivan

Pasaj către literatura Europei de Est

Chiar dacă a trecut mai bine de un an de la apariţia traducerii în limba franceză a romanului Martei Petreu, Acasă, pe Cîmpia Armaghedonului[1], impactul acesteia pe piaţa literară franceză persistă. Anul 2015 a fost perioada de promovare a Martei Petreu (alături de alţi autori români traduşi şi publicaţi în Franţa) în Europa Occidentală de către Institutul Cultural Român, iar reacţiile au apărut cu promptitudine. Recenziile din presa scrisă de limbă română au fost deja menţionate, deoarece lansările din Franţa au fost un prilej de întâlnirea personalităţilor locale cu cele din spaţiul românesc, aşa încât cronica de faţă se va concentra pe ecourile din blogurile de specialitate şi pe legătura dintre traducătoare – Florica Courriol şi scriitoare. ...mai departe

 

logoSimona Constantinovici

Între fluidizare (meta)textuală şi intuiţie dispusă-n holograme

Gabriela Glăvan reușește, în lucrarea Viraj în ireal. Modernităţi particulare în literatura română interbelică, apărută în 2014, la Editura Universității de Vest, să aducă la suprafață, din subteranele receptării, din alambicatele ei culoare, texte emblematice, etalon, canonizate, sau, la celălalt pol, texte care par, printr-un acut spirit de imitație, clonele acestora, în care nivelul estetic se confruntă cu o reală inapetență a criticii la formă și sens. Nume considerate minimaliste în istoria literaturii române și, prin urmare, plasate adesea la capitole nesemnificative ale acesteia, în anexe sau liste de autori, își vor găsi, în cartea de față, pagini valoroase de reflecție și fecundă interpretare. Gabriela Glăvan folosește, la vedere, un aparat critic novator, intransigent și elegant à la fois, de captare a sensurilor rămase neinterpretate. ...mai departe

 

logoVasile Dan

Haiku. Pauză. Poezie

Domnica Pop publică într-un interval de timp foarte scurt, nici un deceniu, şapte cărţi de poezie şi e prezentă în nu ştiu cîte alte antologii. A început cu haiku-uri (Clepsidra cu stele, editura „Mirador”, 2009) în care impresionează. Din puzderia de autori români de haiku-uri din ultimele decenii, aşa cum spuneam deja, puţine nume se pot reţine. Cei mai mulţi autori ratează genul: scriu după ureche într-o specie totuşi canonică, dificilă, de inspiraţie, am zice noi, exotică. Nu şi Domnica Pop. Cel puţin în gîndire. Clepsidra cu stele (titlul filtrează o metaforă) era o carte densă, valoric fără căderi, ceea ce este rar la un debut. Dar şi cu o stăpînire a retoricii specifice ieşită din comun. ...mai departe

 

logoFelix Nicolau

Sublimul marsupial: trasoare bucureştene

Orice corporaţie respectabilă are un departament de resurse umane. Pentru că Gelu Diaconu este unde dintre cele mai sofisticate corporaţii, el conţine şi sub-departamente la departamentul Resurse umane („Vinea”, 2016). Primul este resurse interioare şi înglobează clipuri autoreferenţiale. Un clip autentic este scurt şi relevant. Exact aşa şi aici. ...mai departe

 

logoRomulus Bucur

Avantajul (poetic al) bilingvismului

Cînd deschizi această carte, te întrebi ce-o fi vrut să spună autorul. Curînd te prinzi că n-a vrut să spună ceva. A vrut să spună. Punct. Ceea ce, incidental, îl implică şi pe ceva. De unde, de pildă, o precipitare a spunerii: sintaxă condensată, cuvinte de aseme nea condensate ori o juxtapunere de planuri „privirea ta să îndrăznească voci/ ca o detracare tectonică/ vocea actorului şerpuind prin sală// ecoul/ celălalt ecou/ precum liniştea pânzei de păianjen/ să-ţi înalţe sub carne un zbor”. ...mai departe

 

logoIoan Matiuţ

Literatura poveştilor repovestite

Ionel Costin este un scriitor arădean, autor a patru cărţi, din care două de proză. Cartea de faţă, Visul din tranşee. Nuvele şi povestiri, apărută la editura „Mirador” 2016, este o continuare firească a celei anterioare, Drumul apărută la aceeaşi editură în anul 2015. În Drumul, autorul povesteşte cu talent călătoria făcută de familia sa, din Maramureşul de Nord, azi teritoriu ucrainian, până în Cadrilater, unde au fost deportaţi pentru a popula teritoriile intrate în administraţie românească. De acolo, atunci când graniţele şi orânduirile s-au schimbat din nou, familia autorului împreună cu alţi consăteni, au ajuns intr-un sat din Banat, unde au fost primiţi cu reticienţă, iar de aici au plecat în Aradul Nou, un cartier al Aradului, unde trăiesc şi astăzi urmaşii lor. ....mai departe

 

Doina Bogdan-Dascălu

Subliminalul poetic

Autoarea acestei cărţi are în palmares un număr apreciabil de volume, ceea ce reprezintă, de obicei, garanţia unei experienţe poetice din ce în ce mai vizibile odată cu trecerea timpului. Aşteptarea albă este confirmarea acestei aşteptări. I-am citit versurile şi am meditat asupra lor. Rândurile care urmează sunt rezultatul acestui dialog. ...mai departe

 

logoLucia Cuciureanu

La vie continue…

De Livius Ciocârlie mă leagă multe amintiri din studenţie: mi-a fost dascăl. El miza pe Luminiţa Dobrescu, iar noi, studentele, pe Roy Black. A câştigat Luminiţa Dobrescu, desigur, era Festivalul „Cerbul de aur” din 1969. Dar am avut şi noi dreptate, Roy Black a luat premiul juriului. Singurul consens a fost în cazul lui Cliff Richard care a avut cel mai bun concert din festival. Ce e, de fapt, cu Urmare şi sfârşit*? Urmare înţeleg, e în bună regulă, dar de ce sfârşit? Doar pentru că LC are avantajele vârstei? Domnule profesor, şi studentele îmbătrânesc alături de Dvs., cum s-a întâmplat şi cu Cliff Richard. Care are titlul de Sir. Fără să exagerez, distincţia o meritaţi şi Dvs. din plin. ...mai departe

 

logoAndrei Mocuţa

Ultima pauză de ţigară

Rodica Ilie şi Romulus Bucur pariază în acest volum pe câteva nume de autori/autoare abia ieşiţi din cursurile de scriere creatoare. Sau nu pariază. Sau ne provoacă gustul. Romulus Bucur ne aduce aminte că aceste cursuri au fost introduse la Braşov de Alexandru Muşina prin 1996/97. Umbra profesorilor Sandu Muşina, Andrei Bodiu şi Gheorghe Crăciun se întinde de la dispariţia lor şi până azi, în aceste pagini. Fără a uita şirul profesorilor braşoveni care au urmat: Caius Dobrescu, Mihai Ignat, R. B. sau Rodica Ilie, dar şi pe al iluştrilor elevi, mulţi dintre ei basarabeni: Dumitru Crudu, Iulian Ciocan, Adrian Lăcătuş, Dan Țăranu, Adriana Bărbat, Ina Crudu şi până la Bogdan Coşa şi Andrei Dosa. ....mai departe

 

logoMircea Popa

O permanenţă literară: Pavel Dan

Printre scriitorii care au intrat definitiv în zestrea spirituală a Clujului se numără fără-ndoială şi Pavel Dan, ca unul care a fost considerat încă de la debut un vrednic urmaş al lui Liviu Rebreanu, avînd legături durabile cu oraşul de pe Someş, unde a activat în cadrele Asociaţiei Scriitorilor din Ardeal şi Banat şi în cenaclul lui Victor Papilian, făcînd parte, de asemenea, şi din gruparea lui Ion Chinezu de la „Gând românesc”, revistă clujeană care i-a adăpostit cea mai viguroasă parte a creaţiei epice. Participarea sa la concursul literar lansat de ziarul „România nouă” din 1937 i-a adus un prestigios premiu literar, iar răspunsurile pe care le-a dat la chestionarul lansat de Arhiva de Folclor a deschis un capitol nou din viaţa sa, acela de folclorist. Trei reputaţi istorici literari clujeni, Monica Lazăr, Ion Vlad şi Constantin Cubleşan i-au dedicat apreciate exegeze literare, iar periodic, scriitorii clujeni se reunesc la Tritenii de Jos pentru a-i omagia opera. ...mai departe

 

logoPetre Don

Ioan Dehelean şi umbrele iluzorii

Pe Ioan Dehelean mi l-a prezentat un prieten comun, Mihai Popovici, acum mai bine de un sfert de secol. Ştiam că scrie poezie, ştiam că are talent, dar nu ştiam de ce nu publică. Nimeni nu ştia de ce Ioan Dehelean nu-şi publica poeziile. Apoi, după zeci de ani-tăcere, Ioan Dehelean şi-a publicat prima sa carte: Ţipătul bufniţei, Editura „Brumar”, Timişoara, 2013. ...mai departe

 

logoPetre Don

67 de scântei deznodate, pe o scară hărăzită doar lui

Până acum, George Schinteie a publicat şapte volume de poezie. Se observă cu ochiul liber că poetul încearcă să recupereze din timpul pierdut (pierdut?) prin faptul că vreme de 32 de ani de la debut s-a autoexilat în tăcere, el nemaipublicând nimic între anii 1976 şi 2008, iar acum publică bianual câte o carte, totul parcă sub sloganul proustian, În căutarea timpului pierdut. Cele 67 de poeme care alcătuiesc noul volum reprezintă, se pare, tot atâţia ani de viaţă, ca un fel de omagiu adus respectivelor sale segmente din trăirea biologică. ...mai departe

 

logoHoria Ungureanu

77 de sonete

Dragoş Ceahoreanu este un scriitor atipic. Spun asta gândindu-mă la atâţia alţii pe care îi cunosc şi care nu se dau în lături de la nimic pentru a se afirma cât de cât, pentru a fi puţin, măcar cu un pas, mai în faţă, mai „la vedere”. Or, lui D. Ceahoreanu îi sunt total străine astfel de practici, ba, aş putea spune că preocuparea lui merge mai degrabă spre rămânerea în starea de anoniumat, decât de a ieşi de acolo. Cum poate fi explicată o atare atitudine faţă de propria creaţie literară? La această legitimă întrebare nu este greu de găsit răspunsul. De fapt, ni-l dă, în mai multe rânduri, chiar Dragoş Ceahoreanu, ultima dată chiar în cartea de faţă. ...mai departe

 

logoHoria Ungureanu

Sub stăpânirea cuvintelor (un posibil portret)

Când nu putem explica un moment, o întâmplare oarecare din viaţa noastră, spunem că aşa a fost să fie. Aşa a vrut soarta sau destinul sau întâmplarea. Sau Dumnezeu. Iar când ezităm să-L numim pe Domnul, o facem pentru a nu fi bănuiţi de orgoliu, de credinţa deşartă că neînsemnata noastră persoană ar fi, cumva, în atenţia, în preocupările zilnice ale bunului Dumnezeu. Oricum, cineva (destinul, soarta, Dumnezeu?) a hotărât ca eu să-mi încep cariera didactică la Macea. O localitate oarecare (credeam atunci dar, mai târziu, aveam să-mi schimb radical părerea), situată aproape de graniţa cu Ungaria...mai departe

 

logoIonel Bota

Din nou despre cronica unei iubiri anunţate. Poezia de dragoste a lui Nicolae Pătruţ

Sub un titlu-metaforă, ca şi când şi-ar propune re-facerea unei lumi, noua carte de poeme a lui Nicolae Pătruţ extrage din nou, precum anterioarele, eul auctorial din infernul cotidian. Evidenţiind poetica tranzitorie a spiritului, resorbită din propriile metafore, lirica redutabilului publicist din Ţara Caraşului stă, iarăşi, sub semnul imperativului fiinţial, dragostea. Delicateţile, gesticulaţia galantoniilor cavalereşti de odinioară, poezia acestui autor, toate se hrănesc din instinctele melancoliei şi dintr-o firească mentalitate romantică. ...mai departe

 

logoIonel Bota

Poemul, alchimia unor supra vieţuiri şi promisiunea labirintului. Lirica Alinei Marieta Ion

E destul de dificil să întâlneşti poezie adevărată în maculatura tipăriturilor inepte pentru care, cândva, oricât ar crede altfel, vor da socoteală editorii şi editurile cu atenţia îndreptată acum mai ales spre câştigul imediat şi nu spre promovarea valorii culturale, literare, artistice în general. Dar apar, totuşi, cărţi asupra cărora merită să zăboveşti, să citeşti, să notezi, să discuţi asupra lor cu toţi aceia care încă mai ştiu plăcerea de a vizita şi revizita cultura autentică. Astfel, cu o panoplie vulnerată de apollinic, deşi un mimus categorial, mai degrabă, e ritualul expresivităţii concrete, coboară în arena lupilor tineri ai poeziei noastre Alina Marieta Ion. ...mai departe

 

logoIon Mierluţiu

Scrisori, scrisori...

După volumul I apărut în 1997 la Arad şi cel de-al doilea, apărut tot la Arad în 2014, Iulian Negrilă este prezent în librării cu cel de-al treilea volum în 2015. Dacă în sumarul primului volum întâlnim nume de primă mărime: Agârbiceanu, Alecsandri, Arghezi, Barbu, Caragiale, Călinescu, Goga şi Macedonski, volumul al doilea este mai „sărac” fără ca acest lucru să împieteze efortul istoricului literar arădean. El cercetează arhive ale statului din Bistriţa, Muzeul primei şcoli româneşti din Scheii Braşovului, Arhivele Statului din Arad, Muzeul Literaturii Moldovei din Iaşi, Biblioteca Universitară din Cluj, Biblioteca Centrală Universitară M. Eminescu din Iaşi, Muzeul casei memoriale G. Topârceanu din Iaşi şi, desigur, scrisorile aflate în posesia sa. ...mai departe

 

 

logoAlexandru Moraru

Cealaltă faţetă a lucrurilor

Răbdare, ordine, rigoare, o logică vie, putere maximă de analiză şi sinteză, o bună tehnică de ierarhizare şi sistematizare a materialului – iată ingredientele de bază ale celei mai recente apariţii editoriale purtând semnătura criticului, istoricului literar, sociologului şi profesorului universitar Adrian Dinu Rachieru. Toate aceste însuşiri i-au permis ca, de-a lungul anilor, să redacteze 30 de volume! Treizeci de cărţi reprezentând un raft întreg de bibliotecă! Şi vorbim despre opuri pritocite, consistente, presupunând un travaliu intelectual intens şi un bagaj enorm de cunoştinţe. ...mai departe

 

 

logoFlorin-Corneliu Popovici

Maria Niţu şi Reciclare la cubul Rubik

Maria Niţu scrie o proză detabuizantă, preponderent vitalistă, cu tentă mobilizatoare. Ideea de,,reciclare” din titlu, la o primă vedere,,ecologistă”,,,bio”,,,activistă”, în strânsă legătură cu protejarea mediului înconjurător, vizează în fapt un proces de epurare a mentalităţilor retrograde, de purificare a mediului cultural şi social de încrâncenări inutile, de viziuni sumbre, de păguboase hipergonflări ale eului şi de bătălii dinainte pierdute. Totodată, e reciclarea percepută ca primenire, ca eliberare de sub zgura pesimismului şi a însingurării, ca redescoperire a sinelui, ca reciclare în sensul antiblazării, a felului de a scrie, de a trăi şi de a percepe universul, dând curs unor noi tentaţii. ...mai departe

 

 

Mircea M. Pop

Secvenţe literare germane

O poetă bilingvă. Alături de Eugen Doru Popin şi de Renate Müller, poeţi bilingvi despre care am mai scris, se înscrie şi mai tânăra Monika-Andreea Hondru (n. 1977 în Reşiţa), autoare a trei plachete de versuri în română (Bulgăre de aur, în 2000, Eclipsa sufletului, în 2001 şi Roza deşertului în 2008). Din 2008 scrie în germană şi recent i-a apărut un amplu volum, Tăcerea sufletului meu vorbeşte , însumând 152 de poezii. ...mai departe

 

 

ACCENT LIRIC


logoVasile Dan

Mesaje SOS

Resemnat a se izola singur printre cărţi, la ţară, în Surduc (Sălaj) şi a nu participa la competiţia pentru poziţia de lider al promoţiei sale echinoxiste – din care făceau parte unul şi unul, Ioan Moldovan, Aurel Pantea, Ion Mureşan, Al. Vlad, Al. Cistelecan, Marta Petreu, Virgil Podoabă – Viorel Mureşan scrie intens, cumva în clandestinitate literară. Trimite rar şi primeşte şi mai rar mesaje în şi din lume prin poştaşul rural, un fel de agent privat literar fără conştiinţa de sine. Sînt mesajele lui SOS ale unui surghiunit? Uneori se pare că da. ...mai departe

 

 

PRE-TEXTE

 

Constantin Dehelean

Despre libertate, o nouă etapă

Renaşterea devine un nou început (al câtelea?) pe parcursul mult unduit al umanităţii. Lumea, paradoxal, aparent statică, îşi redefineşte, cu multă energie, acest parcurs, care, după un mileniu, cum am mai spus, suficient de întunecat, reaşează luminile antichităţii clasice, omniprezentă totuşi, într-un strâns paralelism cu scolastica creştină, cu misticismul, devenit aproape raţional. ...mai departe

 

 

CONTACT

 

Lucian Boia, Mihai Eminescu, românul absolut: facerea şi desfacerea unui mit, Editura „Humanitas”, 2015...mai departe

Robert Șerban, Livius Ciocârlie: Mai degrabă îmi vine să râd, Dialoguri de Robert Şerban, Editura „Brumar”, 2015...mai departe

Eugen Bunaru, Exerciţii de apropiere, Interviuri, dialoguri, Editura „Universităţii de Vest”, 2016...mai departe

Octavian Doclin, Baletul de noapte, 2015...mai departe

Friedrich Michael, Dan Damaschin, între viziunea unităţii şi adâncirea de sine, Editura „Timpul”, Iaşi, 2014... mai departe

Ionel Ciupureanu, Venea cel care murisem, Casa de editură Max Blecher, 2014...mai departe

Olimpia Berca, Din literatura timişoreană, Editura „Mirton”, 2015... mai departe

Constantin Costache, Urme pe oglinda apei, vol. II., Banii securităţii, Editura „Exponto”, 2014...mai departe