logo

Revistă de literatură, eseu, arte vizuale, muzică, fondată în februarie 1990 la Arad.

Redactor-şef fondator: Vasile Dan.

logo

Revista ARCA, Nr. 4-5-6 / 2017

 

EVENIMENT

 

logoFESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE LITERATURĂ „TUDOR ARGHEZI”, Târgu-Jiu, ediţia a XXXVII-a
şi
ARCA,
Revista de cultură a anului 2016

... mai departe

 

logoColocviul Naţional al Revistelor de Cultură, ediţia a IV-a, 2017
DOUĂ PRIVIRI I. Acest eveniment a avut loc duminică dimineaţa, 7 mai, în Sala „Vasile Goldiş” a Consiliului Judeţean Arad. Tema simpozionului, formulată de Vasile Dan: „Ce fel de revistă de cultură (ori literară) scoatem?” Cu subtemele: 1. una în tradiţia câştigată a revistei? 2. una culturală generalistă, doar cu accent literar? 3. sau generaţionistă, cu un program exclusivist literar?
... mai departe

 

CRONICA LITERARĂ

 

logoAndrei Mocuţa
Subconştientul imaginar al Itacăi
Pentru mine, Mircea Mihăieş este în primul rând profesorul. Chiar dacă îi urmăream cu interes articolele polemice din România literară cu mult timp înainte să îl întâlnesc, adevăratul prilej de a-l cunoaşte l-am avut atunci când i-am fost student.
... mai departe

 

logoGheorghe Schwartz
Şi plouă, şi plouă, şi plouă în continuare... Când se întâmplă să am în faţă o carte a cuiva pe care-l cunosc şi îmi place ceea ce citesc, am impresia că aud vocea autorului. Când am citit Punct şi de la capăt, nu am trăit această senzaţie. Acum, având în faţă romanul Ploaia de trei sute de zile, parcă însuşi Chifu îmi rosteşte cuvintele cărţii. Semn bun!
... mai departe

 

logoRomulus Bucur
Cuvintele ca interfaţă
Interfaţă între minte şi lume. Între minte şi mîna care ţine pixul sau butonează la tastatură. Între ureche şi minte. Între minte şi gură. Între sine şi celălalt. Între cuvintele ‘poetice' şi cele poetice . Între un text şi altul. Între transparenţa aerului şi albul hîrtiei. Şi aşa mai departe. O interfaţă, bineînţeles, imperfectă.
...mai departe

logoGheorghe Mocuţa
Un program al perseverenţei
Zbor deasupra lucrurilor mărunte. Reeditarea Operei poetice (2016) a Elenei Ştefoi ne prilejuieşte o lectură retrospectivă a ritualului liric pe care îl oficiază poeta. Ea a fost remarcată încă de la volumul de debut (Linia de plutire , 1983) de către Nicolae Manolescu pentru faptul că ia distanţă faţă de poezia generaţiei sale şi o tratează polemic; apoi, pentru că nu ezită să atace, ca şi Mariana Marin, partitura politică.
... mai departe

 

 

DIALOG

 

Cioran şi fascinaţia şarpelui
interviu realizat de Ciprian Vălcan cu Mattia Luigi Pozzi...mai departe

„… scriind în franceză redescopăr limba română”
interviu realizat de Titus Crişciu cu Matei Vişniec...mai departe

 

ARTE VIZUALE

 

Carmen Neamţu
Vitrina cu spectacole
A vem o existenţă complexă. Ce ne facem?
Complexitatea apartenenţei de Falk Richter.
...mai departe

Carmen Neamţu
Vitrina cu spectacole
Studiul actorului într-un spectacol-laborator
Spectacolul Exit , regia: Schilling Arpad; scris pe baza improvizaţiilor actorilor de Schilling Arpad
...mai departe

 

logoLajos Nótáros
EXIT – un spectacol care este experimental doar pentru spectatorul discret
Árpád Schilling, autorul spectacolului Exit , prezentat în premieră la Arad în opt Iunie, este un nume deja consacrat al teatrului experimental din Ungaria şi din partea mai vestică a Europei. Spun teatru experimental şi nu alternativ fiindcă regizorul, creator al trupei Krétakör în 1995, are oroare de calificativul „alternativ”, considerând că astfel în Ungaria se face o distincţie...
... mai departe

 

Onisim Colta
Antal Vásárhelyi – Grafică sacrală
În perioada 7-23 aprilie 2017, Muzeul de Artă din Arad a găzduit, la sala „Ovidiu Maitec”, o amplă expoziţie personală de grafică alb-negru intitulată „Grafică sacrală”, semnată de Antal Vásárhelyi din Budapesta.
...mai departe

 

POEZIE

 

Daniela Şontică ...mai departe

Gabriel-Petru Băeţan...mai departe

Florin Matei ...mai departe

 

 

PROZĂ

 

Mihai Maci
Profeţia
d-lui Radu F. Alexandru
Nu ştiu dacă aceasta e o poveste sau sunt mai multe poveşti şi nici dacă, mai multe fiind, se adună într-un înţeles comun sau rămân stinghere, fiecare cu tâlcul ei.
...mai departe

 

Ion Nicolae Anghel
Dabija
„Puşchea pe limbă, Mărgărite!“ îl stopează Gafencu. Şi „Ce-ţi veni să rosteşti numele lui Dabija? Că apare şi nenoroceşte şi ziua de azi cu aeru' ăla de superioritate zdrobitoare, cu care se uită la noi. Şi cu năravu' de-a demola tot ce-i pică în lăbi...
...mai departe

 

Maria Cioaia
Pe urmele lui Kazantzakis
,,O, suflete, să-mi trăieşti, Tu, care ai drept patrie eternă călătoria.” (distih cretan)...
...mai departe

 

 

RESTITUIRI

 

Lucian-Vasile Szabo
Camil Petrescu şi rolul presei
Un cotidian cât... Ţara. Primul număr din ziarul „ Ţara ” a apărut la Timișoara în 6 mai 1920. Reflecta ambiţia lui Camil Petrescu de a edita un cotidian politic, generalist, cum am spune astăzi cu un termen mai adecvat. Va fi un ziar făcut cumva în răspăr cu presa de atunci. Nu a prins. Desigur, motivele sunt multe.
... mai departe

 

Ion Mierluţiu
Cerchiştii arădeni în revista „Secolul 21”
Numărul 1-6 din 2014 al revistei „Secolul 21” este dedicat în mare parte anului 1914. În editorialul Războiul care ar fi putut să nu aibă loc se oferă o perspectivă mai puţin militară asupra Primului Război Mondial.
... mai departe

 

Ion Mierluţiu
Un memento pentru prezent şi viitor
A apărut de curând jurnalul lui Aly Steinmetz. Ioan Aurel Pop în Cuvânt înainte rezumă conţinutul cărţii Întoarcerea din iad . Va trebui să o citiţi pe îndelete şi, dacă veţi reuşi să vă detaşaţi emoţional de ororile pe care le-au trăit evreii în perioada celui de-al Doilea Război Mondial...
... mai departe

 

Iulian Negrilă
Vasile Netea (1912-1989)
A fost un important scriitor, istoric român şi cercetător al istoriei Transilvaniei. A avut o copilărie zbuciumată: tatăl său merge pe frontul din Galiţia, iar el merge cu mama sa în satul acesteia. În 1931, urmează Şcoala Normală la Tg. Mureş şi debutează cu o poezie în revista şcolii.
...mai departe

 

Horia Truţă
Sfârşit de secol la Şcoala Confesională din Gai
Abia intrat în biroul protopopesc de pe Deak Ferenc ut (strada Mihai Eminescu), protosingelul Iosif Goldiş, după ce şi-a rezemat imensa umbrelă de speteaza scaunului, a luat cu mâinile îngheţate scrisoarea aşezată pe mijlocul mesei. Afară ploua mărunt, iar vremea lunii noiembrie 1878
... mai departe

 

 

LECTURI PARALELE

 

logoRadu Ciobanu
Învierea simţurilor
Uneori o proză de trei pagini te poate cuceri şi urmări ca un bun roman de trei sute. O asemenea proză, la prima vedere o cuminte confesiune la persoana întâi, care uşor putea trece neobservată, am avut flerul să descopăr printre numeroasele colaborări prestigioase care alcătuiesc volumul Cartea simţurilor
...mai departe

 

logoGheorghe Schwartz
Războaiele de după război

Istoria nu reprezintă un drum lin, iar cei ce o parcurg reacţionează diferit faţă de convulsiile ei. Des pre traumele celor reveniţi de pe câmpurile de luptă s-a scris mult, s-au turnat filme şi chiar s-au diagnosticat noi entităţi medicale specifice...
...mai departe

 

logoLucia Cuciureanu
„Asta am apucat să văd”
Tocmai s-au încheiat zilele Colocviului Naţional al Revistelor de Cultură, ediţia a IV-a, Arad. Am revăzut oameni dragi, i-am auzit exprimând gânduri şi idei, am trăit în atmosfera efervescentă a întâlnirilor esenţiale. Ar fi trebuit să-mi fie mai mult decât suficient. Totuşi îmi lipsea ceva. Peste câteva zile m-am dumirit: Ion Mureşan nu a venit.
...mai departe

 

logoSimona Constantinovici
Paşaportul „Emil Cioran”
Dacă ar fi să ne raportăm la spaţiul cultural actual, vom constata că Ciprian Vălcan face parte dintr-o specie rară de intelectuali. Extrem de generos, înzestrat cu un spirit viu, antrenat de curiozitate şi neînregimentabil, el reuşeşte să reunească, sub cupola aceluiaşi ideal, a aceleiaşi idei forte, fără eforturi prea mari, prieteni veniţi din toate spaţiile geografice. Cel mai adesea, fermentul sau pretextul relaţiei este dat de o carte.
...mai departe

 

logoCorneliu Mircea
Himericul Paris
„…mai îndârjită decât oricând, mâna mea nu se opreşte din aşternut pe hârtie scurt, grăbit, aşa cum mi-e şi respiraţia, nişte semne contorsionate, cabalistice… Sunt litere, cuvinte şi fraze pe care, în final, le doresc topite într-un nesfârşit poem de dragoste dedicat Parisului. Şi cuvintele continuă să-mi curgă din pix precum apa unui robinet uitat deschis, umectând cu iubirea mea paginile caietului, până când zemuitele lui file s-au umplut.”
...mai departe

 

logoHoria Ungureanu
Traian Ştef: Poemul de dragoste
Traian Ştef a debutat editorial în 1993, la vârsta de 39 de ani, cu volumul Călătoria de ucenic. În cei 24 de ani care au trecut de la debut, scriitorul a publicat vreo 18-20 de volume de poezie, de proză şi de eseuri, media apariţiilor sale editoriale fiind de aproape o carte pe an, ceea ce nu-i puţin deloc.
...mai departe

 

Horia Ungureanu
O reconstituire istorică
După cum singur mărturiseşte în unul dintre volumele publicate până acum (vreo cinci, şase la număr), Mircea Hortensiu Tomuş a început să scrie încă din tinereţe, fiind un constant şi activ participant la viaţa cenaclurilor literare din partea aceasta de ţară. Se pare că principala sa „aplecare” ar fi spre lirica poetică...
...mai departe

 

logoHoria Ungureanu
Cultura Aradului în perioada interbelică
De regulă, cercetarea istorică este făcută de specialişti, de oameni avizaţi, pregătiţi pentru domeniul ştiinţific pe care îl urmăresc. Istoria, aşa cum o cunoaştem noi astăzi, este rodul muncii acestor oameni avizaţi, dedicaţi profesiei lor.
...mai departe

 

logoConstantin Dehelean
„Iurare in verba Magistri”, şi empatia reciprocă Am în faţă o carte * care se citeşte într-o notă a reflexivităţii profunde. Ionel Funeriu, critic literar, lingvist, specialist în stilistică, versificaţie şi textologie, este autorul acestei cărţi şi care ne propune, prin textul ei, cunoaşterea unei personalităţi de prim rang a culturii române, anume G. I. Tohăneanu.
...mai departe

 

logoConstantin Dehelean
Poetul, în singurătatea lui celestă, spune lucruri cutremurătoare
Într-o lume a poeţilor, unde cele mai dese şi de efect mijloace pe care pariază „poezia nouă”, într-o lume în care derizoriul şi faptul divers sunt introduse, e adevărat, uneori cu abilitate, poezia lui Daniel Mariş* ignoră, premeditat, suişurile şi coborâşurile viziunilor poetice.
...mai departe

 

logoGheorghe Mocuţa
Maria Pilchin: un air de liberté
Viaţa şi suferinţele micuţei Maşa. Un air de liberté, o atitudine dezinhibată str ăbate poemele savuroase de peste Prut ale Mariei Pilchin. Aflată într-o ţară sortită parcă oprimării şi ameninţărilor (incorectitudinii politice) ale ideologiei marelui vecin de la Răsărit, basarabeanca îşi însuşeşte pedagogia oprimaţilor şi joacă rolul umil al militantului fără frontiere...
...mai departe

 

logoGheorghe Mocuţa
Un poet abscons
Într-un Cuvânt înainte al prezentabilului său volum de Poeme/Poems , ilustrat cu talent de coperta Cristinei Mitar, autorul declară că el percepe literatura şi poezia „ca pe o fereastră deschisă, nu ermetică, transmodernă sau chinuită sub termeni critici mai greu de înţeles...
...mai departe

 

logoPetru M. Haş
Postmodernismul a murit. Istoria se întoarce
Poetul Felix Rian Constantinescu s-a născut în anul 1982. A studiat la Facultatea de Limbi Străine, secţia Engleză-Spaniolă. Poliglot, el este cel puţin un poet bilingv, deoarece, pe lângă limba română, el scrie frecvent în limba engleză.
...mai departe

 

 

logoRomulus Bucur
Limba de fier
Cele două extreme ale vieţii, naşterea şi moarea, sînt experienţe absolut individuale şi necomunicabile: prima pentru că nu dispunem încă de instrumentele necesare, a doua, pentru că nu mai sîntem capabili să le folosim. Singura persoană din lume capabilă într-o anumită măsură să dea seamă de aceasta e mama...
...mai departe

 

logoCarmen Neamţu
Despre Dorcescu, în 10 ipostaze
Îmi place să cred că interviul poate deveni un mijloc de comunicare în care nu ştii niciodată cine dă şi cine primeşte. El lasă urme în intervievator şi totodată îl apropie pe cititor de coperta. John Freeman, jurnalistul care a practicat acest gen complex, în Cum să citeşti un romancier
...mai departe

 

 

logoIoan Matiuţ
Timiditatea ca mască poetică
Andrei Novac este unul din poeţii solitari şi discreţi ai liricii româneşti actuale. Recenta sa carte Regula timidității (editura Paralela 45, colecția Qpoem, 2016) nu a a avut până acuma ecoul meritat. Asta și pentru că autorul nefiind înregimentat în vreun curent poetic mai vechi sau mai nou...
...mai departe

 

 

logoPetre Don
Perfecţiunea răului
Încă de la început vreau să precizez că romanul Preţul singurătăţii al lui Bogdan Butariu se citeşte: cu pasiune, ca un roman poliţist – deşi nu e; ca un roman sexy – deşi nu e; ca un science fiction, deşi nu e. Bogdan Butariu construieşte în această carte o lume a satului ardelean (acţiunea romanului are loc în Arad şi în împrejurimile lui), într-un timp aproape nedesluşit...
...mai departe

 

logoLivius Petru Bercea
Numele lui Constantin Novăcescu
E ditura ieşeană Junimea a publicat, la începutul acestui an (2017) un nou volum de versuri al timişoreanului Constantin Novăcescu. Scriu despre cartea apărută la Iaşi (cu un cuvânt însoţitor profesionist, inteligent şi documentat al lui Ioan Holban) dintr-un singur motiv
...mai departe

 

logoFelix Nicolau
Post, hiper, ultra, dar şi...
...Destul de egală cu sine însăşi, Angela Furtună produce aceeaşi poezie 60% energică, 40% criptic-aluziv-vizionară. În cei 60% intră şi atitudinea ei civică faţă de delirul ideolo­gic al istoriei. Pentru că poeta are un temperament inflamant, domolit doar de o poeticitate a scriiturii care mai mult are de-a face cu mesajul.
...mai departe

 

logoFlorica Bodiştean
Basme de ieri, receptări actuale
Recenta antologie epică realizată de reputata folcloristă Otilia Hedeşan, profesor al Universităţii de Vest din Timişoara, reuneşte sub titlul Basme din Banat. Lecturi postcanonice o diversitate de tipuri narative subsumate formulei generice a basmului/poveştii: de la basme fantastice, cu animale sau nuvelistice...
...mai departe

 

logoIoan Tuleu
Satul Nadăş de la poalele Debelagorei
Profesorul universitar Ioan Biriş face parte dintre personalităţile bine cunoscute în mediul academic românesc prin intermediul studiilor şi cărţilor publicate în domeniile filozofiei şi sociologiei. S-a remarcat şi ca un excelent dascăl la Universitatea de Vest din Timişoara şi la universităţile din Arad...
...mai departe

 

PRE-TEXTE

 

Constantin Dehelean
„Trăiască Poezia!”
Poezia americană a anilor optzeci, ca de altfel şi cea imediat dinainte, s-a aşezat pe alte „soft”- uri, urmare a puseurilor de libertate şi nonconformism. Libertatea expresiei poetice a generat scrieri uneori surprinzătoare. Poezia „hard”, generaţionistă, este pendulată între subpoezie şi contrapoezie...
...mai departe

 

CONTACT

 

Romulus Rusan, O discuţie la Masa Tăcerii – Brâncuşi viu –, Ediţie revăzută şi adăugită, Cu un Cuvânt înainte de Barbu Brezianu, Fundaţia Academia Civică, 2016...mai departe

La Tolce Vita, Robert Şerban în dialog cu Marcel Tolcea , Editura Universităţii de Vest, 2016Ș...mai departe

Carmen D. Blaga, Threnos (O floră de sonuri), poem , Ediţie îngrijită de Victor Emanuel Blaga, Prefaţă de Ada D. Cruceanu, Postfaţă de Livius Petru Bercea, Editura Waldpress, 2016...mai departe

Liviu Maliţa, Literatura eretică. Texte cenzurate politic între 1949 şi 1977, Editura Cartea Românească, 2016...mai departe

Gheorghe Vidican, Urma lui Ulysses, Editura Junimea, 2016... mai departe

Cornel Marandiuc, Fereastră în Pădurea Verde, Azbest Publishing, 2016...mai departe

Marin Ifrim, Blocat în lift, spre cer , Puzzle lirico-est-etic , Editura Teocora, 2015... mai departe